Tusentals kunder riskerar att bli lurade – så undviker du falska reor
2024 11 12
I november shoppas det mycket, och många företag och butiker försöker lura sina kunder med falska reor.
På måndagen var det Singles Day, och längre fram i november är det både Black Week och Black Friday (29 november).
Det är alltså en intensiv shoppingmånad, och butikerna är beredda att gå långt för att vinna så många kunder som möjligt. Ibland lite för långt.
Många företag och butiker har falska reapriser, varnar Sveriges Konsumenter, enligt SR.
”Väldigt stor del av reorna är falska”
Reapriser utannonseras lite varstans, men i många fall är priserna inte alls nedsatta i någon egentlig mening, enligt organisationen.
– Tyvärr så ser vi att det är en väldigt stor del av reorna som är falska. Det är många överträdelser, och det har ju även Konsumentverket granskningar visat, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, till radiokanalen.
Det är vanligt att företag och butiker höjer priserna precis innan rean ska börja.
På så vis kan man sedan sänka till ordinarie pris och kalla det för rea. Detta är vanligt inom flera olika branscher, enligt Sveriges Konsumenter.
– Man ser fortfarande, om man tittar på e-handeln, att det är 6 av 10 företag som brister där, och särskilt stort är det inom möbel- och heminredningsbranschen, där är det så många som 69 procent, säger Christine Fransholm.
Viktigt att ha koll
Enligt lag måste företag kunna redovisa det billigaste priset som satts på varan de senaste 30 dagarna, rapporterar radiokanalen.
Men Sveriges Konsumenter understryker vikten av att man själv håller koll och är en medveten konsument, så att man undviker att gå i företagens fällor.
Det är viktigt att fundera över vad man verkligen vill ha och behöver, istället för att bara ryckas med av alla reor, menar organisationen. Sedan kan man hålla koll på priserna med hjälp av prisjämförelsesajter.
– Och sedan vet vi ju att det är mycket bluffar och bedrägerier, och det tenderar att öka under den här tiden på året. Så det gäller att man verkligen har koll, vilket företaget är det jag handlar av, så att man inte råkar handla av ett blufföretag, säger Christine Fransholm till SR.
Många litar inte på reor
Många svenskar älskar att shoppa och fynda, men det betyder inte nödvändigtvis att vi är lättlurade.
I en undersökning från prisjämförelsesajten Prisjakt så svarar 81 procent av de tusen svarande personerna att de känner lågt förtroende för reorna under Black Friday, rapporterar TV4.
Bara 12 procent svarade att de litar på erbjudanden.
Branschorganisationen Svensk Handel menar dock att många företag sköter det hela korrekt men att det snarare är undantagen som uppmärksammas i media.
– Vår bild är att handelsföretagen vill göra rätt och vi är från vår sida väldigt tydliga. Lagar och regler ska efterlevas, säger Hans Tjernström, kommunikationschef, Svensk Handel, till kanalen.
Foto: H Fin
Text: Redaktionen