Tusentals kunder riskerar att bli lurade – så undviker du falska reor

2024 11 12

I november shoppas det mycket, och många företag och butiker försöker lura sina kunder med falska reor.

På måndagen var det Singles Day, och längre fram i november är det både Black Week och Black Friday (29 november).

Det är alltså en intensiv shoppingmånad, och butikerna är beredda att gå långt för att vinna så många kunder som möjligt. Ibland lite för långt.

Många företag och butiker har falska reapriser, varnar Sveriges Konsumenter, enligt SR.

”Väldigt stor del av reorna är falska”

Reapriser utannonseras lite varstans, men i många fall är priserna inte alls nedsatta i någon egentlig mening, enligt organisationen.

– Tyvärr så ser vi att det är en väldigt stor del av reorna som är falska. Det är många överträdelser, och det har ju även Konsumentverket granskningar visat, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, till radiokanalen.

Det är vanligt att företag och butiker höjer priserna precis innan rean ska börja.

På så vis kan man sedan sänka till ordinarie pris och kalla det för rea. Detta är vanligt inom flera olika branscher, enligt Sveriges Konsumenter.

– Man ser fortfarande, om man tittar på e-handeln, att det är 6 av 10 företag som brister där, och särskilt stort är det inom möbel- och heminredningsbranschen, där är det så många som 69 procent, säger Christine Fransholm.

Viktigt att ha koll

Enligt lag måste företag kunna redovisa det billigaste priset som satts på varan de senaste 30 dagarna, rapporterar radiokanalen.

Men Sveriges Konsumenter understryker vikten av att man själv håller koll och är en medveten konsument, så att man undviker att gå i företagens fällor.

Det är viktigt att fundera över vad man verkligen vill ha och behöver, istället för att bara ryckas med av alla reor, menar organisationen. Sedan kan man hålla koll på priserna med hjälp av prisjämförelsesajter.

– Och sedan vet vi ju att det är mycket bluffar och bedrägerier, och det tenderar att öka under den här tiden på året. Så det gäller att man verkligen har koll, vilket företaget är det jag handlar av, så att man inte råkar handla av ett blufföretag, säger Christine Fransholm till SR.

Många litar inte på reor

Många svenskar älskar att shoppa och fynda, men det betyder inte nödvändigtvis att vi är lättlurade.

I en undersökning från prisjämförelsesajten Prisjakt så svarar 81 procent av de tusen svarande personerna att de känner lågt förtroende för reorna under Black Friday, rapporterar TV4.

Bara 12 procent svarade att de litar på erbjudanden.

Branschorganisationen Svensk Handel menar dock att många företag sköter det hela korrekt men att det snarare är undantagen som uppmärksammas i media.

– Vår bild är att handelsföretagen vill göra rätt och vi är från vår sida väldigt tydliga. Lagar och regler ska efterlevas, säger Hans Tjernström, kommunikationschef, Svensk Handel, till kanalen.

Foto: H Fin

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”

2025 05 16

Ving, Sveriges ledande researrangör, får skarp kritik.

Resebyrån grundades redan 1956 och idag har mängder med svenskar erfarenheter av företaget, som arrangerar charterresor till drygt 400 resmål i över 60 länder.

En av de mer populära destinationerna är Mauritius.

Här kan du tillbringa många lata dagar med salta havsbad, promenader längs med stranden, svalkande dopp i poolen, en god bok i skuggan av en palm och här kan du njuta av solnedgången med något svalkande i glaset, framhäver Ving.

"Vill att det här kommer ut"

Efter en mardrömsresa till paradisön riktas dock stor ilska mot resejätten.

En hel familj blev sjuka efter en hotellvistelse som bokats via Ving och resenärerna är övertygade om att maten på hotellet var orsaken, rapporterar Expressen.

Väl hemma i Sverige konstaterades att de drabbats av parasiten Cryptosporidium. Hela semestern präglades av feber, kramper och diarré.

Nu vädras stort missnöje över att hotellet överhuvudtaget går att boka via Ving, samt andra bolag i Sverige.

– Jag tycker att det är fel. Jag vill att det här kommer ut så att inte fler människor blir sjuka och råkar ut för det vi gjorde, säger resenären Victoria till tidningen.

Många drabbade

Den utpekade parasiten kan spridas via exempelvis mat eller förorenat vatten. Enligt Folkhälsomyndigheten rapporteras omkring 700 fall per år i Sverige.

Efter hemkomsten har Victoria sett på omdömessajten Tripadvisor att många andra gäster på samma hotell blivit sjuka och uppvisat samma symtom. En del recensioner gjordes innan familjen ens anlände till Mauritius.

Den drabbade resenären menar att “det måste få ett stopp” och har krävt pengarna tillbaka.

Ving har svarat på kritiken. Två reklamationsärenden om hotellet pågår, som ska ha vidtagit flera åtgärder. 

Resebyrån bekräftar problemen med magsjuka. Enligt Claes Pellvik, Vings kommunikationschef, drabbades 15 procent av gästerna under en period tidigare i våras.

– Just nu har vi inga gäster på hotellet och inte heller några som ska åka dit i närtid, utan det ligger längre bort i sommar. Och till dess räknar vi med att vi kommer ha både resultat från hotellets och våra egna kontroller, säger Pellviktill Expressen.

Har förekommit utbrott i Sverige

Det råder anmälningsplikt kring Cryptosporidiuminfektion. Bekräftade fall måste anmälas detta till regionens smittskyddsläkare samt till Folkhälsomyndigheten, enligt smittskyddslagen.

Utbrott har tidigare förekommit i Sverige.

– År 2002 inträffade ett utbrott kopplat till en utomhusbassäng då cirka 1 000 personer insjuknade efter att de badat i bassängen, förklarar Folkhälsomyndigheten.

Foto A. Marchuk resp E. Guart

Text: Redaktionen