ELKRISEN: Vattenfall ställer ultimatum – tungt krav utfärdas

2023 12 09

I mitten av november presenterade regeringen och Sverigedemokraterna en färdplan för ny kärnkraft i Sverige.

Den nya planen  ska möjliggöra för att ny kärnkraft motsvarande ”två storskaliga kärnkraftsreaktorer” ska finnas på plats 2035.

Till 2045 vill regeringen och SD se en utbyggnad som exempelvis skulle kunna motsvara tio nya storskaliga reaktorer. 

–  Ny kärnkraft är nödvändig för ett stabilt och pålitligt energisystem, för både konsumenter och näringsliv.

– Det är därför naturligt att staten kommer behöva ta en stor ekonomisk roll vad gäller utbyggnaden. De senaste åren har visat hur dyrt det är att inte bygga kärnkraft, sa finansminister Elisabeth Svantesson (M) när den nya färdplanen presenterades.

Skattebetalarna får betala

Regeringen har sedan tidigare föreslagit att statliga kreditgarantier för 400 miljarder för kärnkraft införs.

Men åtgärden kommer inte att räcka.

Den bedömningen gör regeringen i sin färdplan för ny kärnkraft.

–  För att stärka förutsättningarna och ge ytterligare incitament att investera i kärnkraft ska en utredare föreslå en riskdelnings- och finansieringsmodell där staten delar risken, skriver regeringen på sin hemsida.

Den statliga energijätten Vattenfall delar bedömningen.

Om Sverige ska bygga pengar krävs det statligt stöd.

Det framhåller Vattenfalls vd Anna Borg i en intervju med Sveriges Radio.

”Behövs ett starkt stöd”

– Det blir svårt att få lönsamhet på kommersiell basis. Därför behövs ett starkt stöd från staten och en modell att dela risk, säger Anna Borg till radion.

Om ett statligt stöd uteblir kommer regeringens kärnkraftsprojekt att gå i stöpet. Det kommer inte vara möjligt att bygga storskaliga kärnkraftsreaktorer utan statens hjälp, menar Vattenfalls vd.

– Inte ens på lång sikt. Men  de små modulära skulle det kunna vara kommersiellt gångbart att bygga på lite längre sikt, men inte på kort och medellång sikt, säger Anna Borg till SR.

Dyrt att bygga

Kärnkraft är dyrt att bygga jämfört med andra energislag.

Kostnaderna är framför allt dyra i början. Priserna för de första reaktorerna väntas bli höga, uppger Anna Borg.

– Men kärnkraften är värd den höga kostnaden eftersom den levererar stabil el, säger hon till SR.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Nya regler när du ska besiktiga bilen – börjar gälla inom kort

2024 02 20

Inom bara ett par års tid är nya regler att vänta när du ska besiktiga bilen.

Alldeles för många bilar godkänns i besiktningen trots att det finns uppenbara brister i fordonen.

Det meddelar Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, i en ny rapport.

Specifikt pekar organisationen på att kraven är för låga och gränsvärdena för höga – vilket innebär att bilar släpps igenom trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp.

Bland EU:s sämsta

Samma rapport visar att Sverige för femte året i rad är ett av EU:s absolut sämsta länder när det gäller just miljökraven vid fordonsbesiktning.

Flera åtgärdsförslag initierade av Transportstyrelsen med syfte att skärpa miljökontrollen är därför nu på gång.

Myndigheten vill dock invänta EU:s nya besiktningspaket innan de träder i kraft, men enligt FBB krävs det förändring på en gång.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, säger Tord Fornander, ordförande i FBB.

Kan dröja till 2029

Även om EU:s besiktningspaket förväntas inom de närmsta åren kan det dröja till 2029 innan det är i hamn.

Av just den anledningen kräver branschorganisationen att Sverige agerar med framförhållning.

– Att Transportstyrelsen inte ens vill agera på sina egna förslag är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger Tord Fornander.

Fusk förväntas kriminaliseras

Ett förslag ligger dock på regeringens bord om att kriminalisera fusk med avgasrening.

Det är specifikt framtaget efter beräkningar om att manipulerad eller saknad avgasrening kommer att öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar.

För lätta dieselfordon bedöms utsläppen öka med så mycket som 150 procent om inget sker.

– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.

Saknar regler för elbilar

FBB uppmärksammar också att Sverige, till skillnad från många andra EU-länder, saknar ett särskilt regelverk för kontrollbesiktning av elbilar.

Till exempel kontrolleras inte komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddutrustning för eventuella fel.

– Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex – förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander. 

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 20

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen