Tung smäll för svenska konsumenter – 8 av 10 företag överens
2025 02 27
Räkna med dyrare priser framöver.
Åtta av tio företag tror på prisökningar de kommande månaderna.
Det framhåller Konjunkturinstitutets (KI) i sin senaste statistik över företagens prisplaner.
Enligt KI markerar de förväntade prishöjningarna den högsta nivån sedan 2023.
– Prisplanerna pekar i större utsträckning än normalt på att försäljningspriserna kommer att öka de kommande tre månaderna, skriver KI och fortsätter:
– I dagligvaruhandeln svarar företagen i mycket större utsträckning än normalt att de tror att priserna kommer öka de kommande tre månaderna.
Matpriserna rusar
Den nya prognosen följer en tydlig trend.
Årets första månad präglades av flera prisökningar – bland annat sköt livsmedelspriserna i höjden.
Enligt statistik från Matpriskollen ökade matpriserna med 0,8 procent i januari.
– Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande, säger jämförelsesajtens vd och grundare Ulf Mazur.
– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, fortsätter han och konstaterar att prisuppgången i januari är den största ökningen för en enskild månad sedan finansminister Elisabeth Svantersson (M) kallade upp matjättarna i mars 2023.
– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget.
”Ökade med 41,6 procent”
Kakaoprodukter sticker ut i statistiken. I många fall ökade priset för enskilda produkter med över 20 procent i januari.
– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.
Foto: Gonghuimin468 resp Axfood
Text: Redaktionen