Tung smäll för svenska konsumenter – 8 av 10 företag överens

2025 02 27

Räkna med dyrare priser framöver.  

Åtta av tio företag tror på prisökningar de kommande månaderna.

Det framhåller Konjunkturinstitutets (KI) i sin senaste statistik över företagens prisplaner.

Enligt KI markerar de förväntade prishöjningarna den högsta nivån sedan 2023.

– Prisplanerna pekar i större utsträckning än normalt på att försäljningspriserna kommer att öka de kommande tre månaderna, skriver KI och fortsätter:

– I dagligvaruhandeln svarar företagen i mycket större utsträckning än normalt att de tror att priserna kommer öka de kommande tre månaderna.

Matpriserna rusar

Den nya prognosen följer en tydlig trend.

Årets första månad präglades av flera prisökningar – bland annat sköt livsmedelspriserna i höjden.

Enligt statistik från Matpriskollen ökade matpriserna med 0,8 procent i januari.

– Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande, säger jämförelsesajtens vd och grundare Ulf Mazur.

– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, fortsätter han och konstaterar att prisuppgången i januari är den största ökningen för en enskild månad sedan finansminister Elisabeth Svantersson (M) kallade upp matjättarna i mars 2023.

– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget.

”Ökade med 41,6 procent”

Kakaoprodukter sticker ut i statistiken. I många fall ökade priset för enskilda produkter med över 20 procent i januari.

– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.

Foto: Gonghuimin468 resp Axfood

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen