Tung smäll för Max – sjunker kraftigt

2025 03 10

Förtroendet för hamburgerkedjan Max rasar.

Aftonbladets granskning av förhållandena på hamburgerkedjan Max har lett till att kundernas förtroende för jätten har sjunkit.

Det framgår av en ny undersökning från marknadsundersökningsföretaget Yougov, rapporterar Aftonbladet och Resume.

Förtroendet sjunker

Innan Aftonbladets granskning genomfördes en undersökning där det framgick att 22,1 procent uppgav att de överväger att äta på Max vid nästa måltid.

Nu efter granskningen ligger motsvarande siffra på 13,2 procent.

Samtidigt uppger 17,5 procent att de råder vänner och familj att undvika kedjan.

Max har svarat

Efter Aftonbladets granskning av missförhållandena på Max har hamburgerkedjan svarat.

För att bemöta anklagelserna och vad Max beskriver som en “grovt överdriven mediebild” har kedjan anmält Aftonbladet.

“Byggt på felaktigheter”

Richard Bergfors, vd och delägare hos Max, har kommenterat saken.

– Jag har jobbat hela mitt liv i den här branschen som jag älskar, och jag har vigt mitt liv till att utveckla MAX med ambitionen att vi ska bli världens bästa burgarkedja. Alltid med smak och kvalitet i fokus, har han sagt.

– Den bild som har målats upp är inte vad MAX är och står för. Och den är byggd på felaktigheter, överdrifter och osanningar från hårdvinklade anonyma berättelser från ett fåtal tidigare anställda. Kan det ske avvikelser från våra rutiner? Självklart! Och de följer vi alltid upp och åtgärdar

“För att trygga gästerna”

Max framhåller att “för att trygga de gäster som kanske tvivlar eller till och med tror på mediebilden inför nu företaget ett antal åtgärder”.

De tre tydliga åtgärderna är ökad rapportering, transparent och öppna kök.

– Införande av nya rutiner där varje restaurang sätter upp senaste inspektionsrapporten från Miljö- och Hälsa så att medarbetare och gäster tydligt kan ta del av rapporten, förklarar Max.

– MAX öppnar upp sina kök för gäster, som kan anmäla önskat besök på hemsidan för att med egna ögon se hur arbetet med kvalitet, renlighet och matsäkerhet går till. 

Foto: Max hamburgare

Text: Redaktionen


30 oktober 2025

”Kan leda till öppen konfrontation” – Kreml dundrar mot Trump

2025 10 30

USA ska inleda nya kärnvapentest.

Det skriver president Donald Trump i ett inlägg på Truth Social.

Trump hänvisar till Rysslands senaste test av den kärnreaktordrivna krysningsroboten Burevestnik.

– På grund av andra länders testprogram har jag instruerat krigsdepartementet att börja testa våra kärnvapen på lika villkor. Den processen kommer att påbörjas omedelbart, framhåller presidenten.

Går i taket

Nu svarar Kreml.

Putinregimen ser inte med blida ögon på USA:s nya besked.

 Andrei Kartapolov, ordförande för försvarskommittén i Rysslands parlament Duman, varnar för att Trumps tillkännagivande kan få stora konsekvenser.

– Det kan leda till en ny era av oförutsägbarhet och öppen konfrontation, säger han enligt TV2, som hänvisar till den statsägda ryska nyhetsbyrån Ria Novosti.

Kartapolov betonar att Ryssland vill ha klarhet i vad USA planerar. 

– Vi behöver förstå vilken typ av test vi pratar om, eftersom det finns en överenskommelse om att inte utföra tester som innebär att kärnladdningar detonerar, vare sig under jord, i atmosfären, under vattnet, på marken eller på något annat sätt.

Putin river avtal

Den ryske toppolitikern varnar för att världen håller på att vrida tillbaka klockan till en tid då kärnvapentest var rutin, och understryker att kärnvapenavtal en gång undertecknades för att undvika konfrontation.   

– Det är därför dessa fördrag och avtal slöts – för att sänka ribban för konfrontation. Men nu är vi på väg att långsamt återvända dit, säger Kartapolov.

Samtidigt fortsätter den ryske diktatorn Vladimir Putin att motsätta sig en nedrustningsprocess av kärnvapen.  Nyligen meddelade han att Ryssland formellt avslutar ett kärnvapenavtal med USA. Avtalet slog fast att båda länderna skulle göra sig av med 34 ton vapenplutonium vardera genom att omvandla det till bränsle för kärnkraftverk.

Syftet med avtalet var att begränsa ländernas möjlighet att tillverka nya kärnvapen. Men nu backar Putin – ett beslut som ligger i linje med diktatorns ovilja att medverka till kärnvapennedrustning.

LÄS MER: Utspelet från Medvedev – Natoland kan ”försvinna”

Kärnvapenhoten haglar

Under kriget i Ukraina har Putin dessutom viftat med sina massförstörelsevapen vid flera tillfällen.

– Vårt land har moderna massförstörelsevapen. För att skydda vårt land och vårt folk kommer vi att använda alla möjliga medel som finns tillgängliga. Jag bluffar inte, sade Putin i ett tal till nationen i september 2022.

LÄS OCKSÅ: Utspelet från Medvedev – Natoland kan ”försvinna”

Foto: I. Lapyrin resp Gage Skidmore

Text: Redaktionen


30 oktober 2025

Kunder varnas för populära ICA-kampanjer

2025 10 30

Antalet multikampanjer – som "köp 2 betala för 1” – har skjutit i höjden hos svenska matbutiker.

Ica sticker ut i statistiken.

Hela 75 procent av erbjudandena hos landets Ica Nära- och Ica Kvantum-butiker är multikampanjer. Det uppger jämförelsesajtens Matpriskollens vd Ulf Mazur för Dagligvarunytt.

Han är mycket bekymrad över utvecklingen, som han menar har ”landat helt fel”.

– Det kan inte vara lagens mening att man ska förstöra för konsumenterna, säger Mazur till tidningen.

Varnar kunder

Ulf Mazur har tidigare varnat kunder för att hoppa på kampanjerna.

– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, har experten sagt.

”Jättebov i dramat”

Ulf Mazur har också kritiserat multikampanjer för att öka matsvinnet.

– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva.

– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort 

Ica svarar

Enligt Mazur ökar kampanjformen på grund av de nya reglerna i prisinformationslagen, som fastslår att när priset sänks på en produkt ska det tidigare priset alltid anges. Det angivna priset ska dessutom vara det lägsta som varan haft under de senaste 30 dagarna. 

För att runda de nya reglerna har matbutikerna ökat antalet multikampanjer, enligt Mazur. 

Ica har dock en annan förklaring. Matjätten uppger att kampanjerna syftar till att möta kundernas behov.

– Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att köpa flera varor till ett bra multipris, och vi har både bra erbjudanden på singelpack för enmanshushållen och multierbjudanden för de större familjerna, framhåller Icas marknadsdirektör Fredrik Kullberg i en kommentar till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen