Trumps son attackerar Jill Biden – reaktionen: “Visa lite jävla respekt”

2025 05 19

USA:s förre president Joe Biden har cancer.

Beskedet kom sent på söndagskvällen svensk tid.

Det rör sig om en aggressiv form av prostatacancer. En sjukdom som expresidenten kommer att behöva behandlas för resten av livet.

Efter nyheten har det strömmat in hälsningar från både demokrater och republikaner. Bland annat har president Donald Trump uttryckt sitt stöd för sin forne politiska motståndare.

Presidentens son, Donald Trump Jr, har också önskat Biden ett snabbt tillfrisknande. Men han uppmärksammas också för ett inlägg där han anklagar Joe Bidens fru Jill Biden.

– Vad jag vill veta är hur Dr. Jill Biden missade metastaserad cancer eller är detta ännu en mörkläggning??? skriver han på Trumpägda sociala medieplattformen Truth Social.

Doktor men inte läkare

Trump Jr syftar sannolikt på Jill Bidens doktorstitel. Hon erhöll en doktorsexamen från University of Delaware 2007 och det refereras ofta till henne som “Dr. Biden”.

Jill Biden är dock inte läkare, utan doktor i utbildningsledning. Den tidigare presidentfrun har haft en lång karriär inom pedagogik och började arbeta som lärare på 1970-talet.

Trump Jr:s inlägg är ett av flera från personer inom den så kallade Magarörelsen som spekulerar i att cancerdiagnosen varit känd sedan tidigare, rapporterar Daily Beast.

Det påstås bland annat att tillkännagivandet försöker dra uppmärksamhet från en bok som avslöjar anmärkningsvärda detaljer om Joe Bidens hälsotillstånd under dennes tid i Vita huset.

"Visa lite jävla respekt"

Spekulationerna har fått flera att reagera kraftigt, även bland konservativa.

En som ryter ifrån är den brittiska journalisten och CNN-profilen Piers Morgan.

– Jag kommer att blockera alla jag ser – och det finns redan en hel del av den här vidriga skiten som cirkulerar – som hånar, firar eller driver partipolitiskt med Joe Bidens hälsobesked. Mannen har tjänat sitt land i 50 år och kämpar för sitt liv. Visa lite jävla respekt, framhåller han på X.

Trump: "Våra varmaste hälsningar"

Bland de som gått ut och stöttat Joe Biden finns exempelvis hans vicepresident Kamal Harris och den förre presidenten Barack Obama.

Donald Trump beklagade också nyheten.

– Melania och jag är ledsna över att höra om Joe Bidens senaste medicinska diagnos. Vi framför våra varmaste och bästa önskningar till Jill och familjen, och vi önskar Joe ett snabbt och framgångsrikt tillfrisknande, skriver presidenten på Truth Social.

LÄS MER: Dramatiskt avslöjande om Joe Biden – “en jävla mardröm”

Foto: Gage Skidmore, Flickr resp Official White House Photo by Adam Schultz

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen