TRUMPS ORDER: Hamra in budskapet – 24 timmar om dygnet

2025 02 08

Donald Trump vill att hans team i Vita huset ska kommunicera ut hans budskap 24 timmar om dygnet – med metoder som är ovanliga för en president.

Donald Trumps presidentvalkampanj var med facit i hand en stor framgång, bland annat på grund av de otröttliga kampanjer som Trump och hans team bedrev i sociala medier.

Men de som hade trott att kampanjen skulle ta slut efter valet har nog blivit förvånade.

Trump-administrationen har en helt annan strategi – kampanjen ska aldrig ta slut, rapporterar Axios.

”Splittringar dygnet runt”

Trumps team i Vita huset fortsätter att pumpa ut Trumps budskap i form av personliga förolämpningar mot politiska fiender, provocerande videor och kampanjer i sociala medier, enligt tidningen.

– Under Trumps första mandatperiod var han något av en ensamvarg på Twitter. Men i Trump 2.0 är det som att kampanjen 2024 aldrig tog slut, rapporterar Axios.

– Ett helt team är hans avatar – en ”smash-mouth”-operation som tycks vara inriktad på politiska splittringar dygnet runt, enligt publikationen.

Den offensiva och för Vita huset ovanliga kommunikationsstrategin utövas bland annat genom ”Rapid Response 47”, ett konto som Vita huset har skapat på plattformen X, och som enligt X-bion ska stödja Trumps ”America First”-agenda samt ”hålla Fake News ansvariga”.

Kontot, som alltså uppges styras av Trumps team i Vita huset, har bland annat skrivit hånfulla kommentarer om politiska motståndare.

”Nonstop krig mot oss”

Donald Trumps kommunikationsteam i Vita huset använder också sina personliga konton för att hamra ut Trumps budskap 24 timmar om dygnet, ofta i ett mycket högt tonläge.

Bland annat har Vita husets kommunikationschef Steven Cheung vid flera tillfällen använt sitt privata konto för att gå till personligt angrepp mot politiska motståndare.

Trump-administrationens företrädare anser dock att det är självklart att hamra ut Trumps budskap på det här viset istället för att använda sig av Vita husets mer traditionella och formellt korrekta metoder för kommunikation.

– Det är ingen idé att inte engagera sig så här. Det pågår ett nonstop krig mot oss, säger en tjänsteman i Vita huset till tidningen.

– Ska vi ta det och bara överlåta det till presskonferensen att få ut vårt budskap? Det är inte vettigt, säger tjänstemannen.

Foto: G Skidmore

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen