Trump riskerar tungt bakslag – ”väljarna glömmer inte”

2024 11 19

Experter varnar för att frågan som Trump tros ha vunnit valet på riskerar att slå tillbaka mot honom själv.

Det amerikanska folket har fått ökade levnadskostnader under Biden-administrationen.

Många bedömare menar att ekonomin och de höga priserna var den huvudsakliga orsaken till att Trump vann presidentvalet.

Men nu varnar flera framstående företag för att de kommer att höja priserna ytterligare om Trump gör verklighet av sin politik, rapporterar Newsweek.

Även ekonomer fruktar att Trumps politik kan leda till ökad inflation, och påpekar att amerikanska väljare inte glömmer sådana saker i första taget.

”Väljare glömmer inte”

Trumps valvinnande fråga riskerar alltså att slå tillbaka mot honom själv.

– Lektionen från det här valet bör inte gå obemärkt förbi hos Republikanerna – inflation gillas inte av väljare, och de glömmer inte, har ekonomen Ryan Sweet vid Oxford Economics tidigare sagt till CNN.

Och nu varnar alltså flera företag för att de kommer att höja priserna om Trump gör verklighet av sin politik.

Trump har bland annat sagt att han vill införa 10- till 20-procentiga tullar på importvaror i allmänhet och 60- till 100-procentiga tullar på varor från Kina.

Företag som exempelvis köper in många produkter från Kina varnar för att konsumenterna kommer att få stå för kostnaden.

– Om vi får tullar, kommer vi att skicka tillbaka dessa tullkostnader till konsumenten, säger Philip Daniele, VD för detaljhandelskedjan AutoZone, enligt Newsweek.

”Betydligt högre priser”

Andra företag är inne på samma linje.

– Det skulle bli prishöjningar förknippade med tullar som vi sätter in på marknaden, säger Donald Allan, VD för verktygsföretaget Stanley Black.

Skomärket Steve Madden, som köper in 70 procent av sina produkter från Kina, ger samma besked.

Och i en rapport från National Retail Federation slår man larm om att konsumenter bör förvänta sig betydligt högre priser på alltifrån möbler till kläder och vin.

Hot om tullar – en förhandlingstaktik?

Det finns med andra ord en stor oro över hur Trumps politik kommer att påverka inflationen.

Om priserna skjuter i höjden igen så finns en stor risk för missnöje hos det amerikanska folket, vilket också kan påverka Republikanerna i framtida val.

Många hoppas dock att Trumps prat om höga tullar först och främst syftar till att förbättra USA:s förhandlingsposition inför framtida handelsavtal.

Foto: G. Skidmore flickr

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter samma lån – 266 procent fler kunder

2025 06 03

Antalet svenskar som vill ha samma lån inför sommaren har fyrdubblats jämfört med förra året.

Den ekonomiska situationen i många hushåll är fortsatt knaper.

Nu vänder sig allt fler efter ett och samma lån, enligt en rapport från Nordea.

Storbanken låter meddela att elva procent av svenska folket i år tänker finansiera sin semester med lån. Förra året var motsvarande siffra tre procent, vilket innebär att låntagandet i år har ökat med hela 266 procent.

– Vi befinner oss fortfarande i en lågkonjunktur med höga levnadskostnader för både mat och räntor vilket ätit upp en stor del av hushållskassan, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.

Pengarna räcker inte

Det är dessutom nästan sex av tio av svenska semesterfirare som i samma undersökning svarat att det är ökade levnadskostnader som påverkar finansieringen av semestern i sommar.

Man pekar framför allt på höjda priser på livsmedel och stigande räntekostnader. Ifjol var motsvarande siffra fyra av tio.

– Det är oroligare tider både ekonomiskt och i omvärlden och svenskarna har fortsatt svårt att få pengarna att räcka till, konstaterar Anders Stenkrona.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Dubbelt så många

Nordeas privatekonom baserar sin kommentar på en rad uppgifter som framkommer i storbankens rapport:

Fyra av tio, 38 procent, uppger att man fruktar att pengarna inte räcker till i sommar. Det är dubbelt så många som förra året.

Även oron för att behöva låna pengar för att ha råd har ökat till elva procent i år, jämfört med en procent i fjol, framhåller Nordea.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Vädret oroar mest

Det som dock oroar svenskar mest av allt är något helt annat än det ekonomiska.

Enligt Nordea är det största orosmolnet nämligen att det ska bli dåligt väder. Hela 41 procent av svenska folket oroar sig för en dyster väderprognos.

Hur just den oron kommer att bekräftas är det fortfarande lite för tidigt att säga.

– Inledningen av juni ser varmare ut än normalt i hela Sverige, sedan kan det bli svalare igen. Det ligger runt det normala totalt sett när man tittar på hela juni, säger Klarts meteorolog Lasse Rydqvist till SvD.

LÄS MER: ”Århundradets sommar” på väg – då kommer värmen till Sverige

Foto: A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Jättebygge planeras i Stockholm – kan kosta 150 miljarder kronor

2025 06 03

Idag presenteras formellt förslaget på vad som skulle kunna bli en av de största satsningarna i Stockholm och Sverige genom tiderna.

Ett av namnen bakom initiativet är den finska företagaren Peter Vesterbacka, mest känd för att ha skapat det populära mobilspelet Angry Birds.

Hans nya plan: en präktig höghastighetsjärnväg på pelare i luften.

– Det finns en stor aptit hos investerare. Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka till DN.

Ska gå till Oslo på 90 minuter

Ambitionerna är höga.

Enligt förslaget som läggs fram idag skulle järnvägen gå från Stockholm till Oslo, en sträcka på 46 mil, och gå att åka på en och en halv timme.

Inspiration har tagits från höghastighetsbanor i Kina.

Dessutom föreslås den stå klar redan om åtta år. Och prislappen är uppskattad till 150 miljarder kronor.

Vi tror på tio miljoner resor per år där investeringen betalar sig inom 20 år, säger Kustaa Valtonen, civilingenjör och partner till Vesterbacka, till samma tidning.

Andra förslag ligger före

Sträckan Stockholm-Oslo har varit föremål för fler idéer det senaste året. 

Det projekt som det finska företaget framför allt konkurrerar med är sannolikt det som kallas Oslo-Sthlm 2.55.

Projektet drivs av ett svenskt bolag med samma namn och ägs av flera kommuner och regioner längs järnvägsstråket mellan de två nordiska huvudstäderna.

– Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt. Men det krävs långsiktighet, samverkan och politiskt mod för att vi ska komma vidare, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett uttalande.

Regeringen positiv

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommenterade satsningen så sent som i våras. Han uttryckte sig då i positiva termer.

Det är positivt med engagemang och att man pekar på nyttorna med det hela. Och det är också så att vi behöver stärka infrastrukturen i väst-östlig riktning i och med Natomedlemskapet och det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i nu, säger han utan att binda sig vid några löften om satsningar, sade han till SVT i april.

Kostnaden för Oslo-Sthlm 2.55 beräknas ligga mellan 50 och 75 miljarder kronor.

Foto: A. Hunko

Text: Redaktionen