Nya uppgifter om dödsfallen på Northvolt – tre personer har hittats döda

2024 06 24

På kort tid har tre personer hittats döda efter arbetspass på batterifabriken Northvolt i Skellefteå.

I januari hittades en 33-årig man död i sin säng efter ett kvällspass på fabriken. Han jobbade som städare åt företaget Sodexo.

En månad senare anträffades en 19-årig, som jobbade på fabriken, död i sin säng.

Några månader senare larmades polisen om ytterligare ett dödsfall. En man i 60-årsåldern påträffades död på sin balkong efter ett arbetspass på Northvolt.

Samtliga personer har dött av ”oförklarliga skäl”, uppger Aftonbladet.

Inleder utredning

Nu har polisens miljöbrottenhet inlett en utredning gällande samtliga tre dödsfall, rapporterar Norran.

– Eftersom det kommit in ännu ett fall så har vi nu initierat en utredning, säger Johan Kristianson vid Skellefteåpolisen till tidningen.

Börjar om

Polisen lade ner utredningarna om de två första dödsfallen, som rubricerades som dödsfall utan misstanke om brott.

Nu ska dödsfallen utredas igen och på måndagen meddelar polisen att det finns "indikation på någon form av exponering". 

– Det är tre dödsfall inom en ganska kort period och det finns en viss indikation på att det har varit någon form av exponering, säger Johan Stabbfors, som är gruppchef på utredningsgruppen för miljöbrott, till SVT Nyheter.

– Vi har ingen misstanke men vi börjar om från början. Vi vill se om det har begåtts brott, därför ser vi över utredningarna en gång till, tillägger han.

Northvolt kommenterar

Northvolt har kommenterat utredningen via sin kommunikationschef Matti Kataja.

Han pekar på att både Northvolts och Sodexos internutredningar inte visat på någon olycka eller exponering för personerna.

– Vi välkomnar den här undersökningen för att ge så goda svar som möjligt till våra kollegors familjer. Polisen har redan gjort utredningar av de första två dödsfallen, och riktade ingen misstanke mot arbetsplatsen. Ingen person eller företag har heller delgivits misstanke för brott, uppger kommunikationschefen enligt Aftonbladet.

I en kommentar till SVT hänvisar Northvolt  till att fabriken är en arbetsplats där upp mot 5 000 personer arbetar dagligen. 

– Enligt Folkhälsomyndighetens statistik dör 1,5 personer per 1000 varje år i förtid, av saker så som hjärtfel och upptäckta eller icke-upptäckta sjukdomar. Dessa fakta sammantaget tyder på att detta är ett tragiskt sammanträffande. Vi välkomnar därför, och kommer självklart stötta den här utredningen på alla sätt vi kan för att avsluta spekulationerna både för de anhöriga och våra kollegors skull.

Foto: Northvolt 

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen