Transportstyrelsen höjer flera avgifter – så påverkas bilägare

2024 09 09

Transportstyrelsen kommer att höja flera avgifter från och med årsskiftet.

Det meddelar myndigheten i officiellt utskick till Sveriges bilägare.

Anledningen till att beskedet kommer nu är för att man under pandemin avstod från att höja avgifter i den takt som egentligen hade behövts för att hålla intäkter och kostnader i balans.

Detta för att inte belasta branschen med öka kostnader i ett “känsligt läge”, framhåller Transportstyrelsen.

Kommer genomföra fler höjningar

Enligt myndigheten består en av avgifterna som påverkar många, och som nu höjs, den för utfärdande av körkort och förarbevis.

Priset stiger vid årsskiftet med 55 kronor till 375 kronor.

Även avgiften för att få ha en personlig registreringsskylt under tio års tid höjs – med 700 kronor till 1 400 kronor för den del som avser Transportstyrelsen.

Myndigheten flaggar dessutom för att man kommer att fortsätta genomföra höjningar i framtiden.

Vi avser att öka avgiftsuttaget med ungefär 14 procent på en övergripande nivå jämfört med dagens nivåer, säger Rosie-Marie Fors, ekonomidirektör på Transportstyrelsen, i en kommentar.

LÄS MER: Nummerplåt på bil får nej – anses stötande

Måste spara

Sedan pandemin har regeringen fattat beslut om att styrka delar av det underskott som då uppstod.

Men Transportstyrelsen måste fortfarande vidta åtgärder genom effektiviseringar, besparingar och alltså höjda avgifter.

– Det slår lite olika mellan trafikslagen. På järnvägssidan behöver vi höja mer än för övriga trafikslag för att säkerställa att våra intäkter motsvarar kostnaderna, säger ekonomidirektör Rosie-Marie Fors.

Ser över varje år

Varje år genomför Transportstyrelsen en översyn av myndighetens avgifter.

Syftet är att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna och även i övrigt stämmer överens med myndighetens rådande principer.

– Transportstyrelsen lägger stor vikt vid att genomföra effektiviseringar och besparingar. Det är nödvändigt för att möta upp ett stramare ekonomiskt läge såväl inom myndigheten som i samhället i stort, uppger man i ett uttalande.

De nya avgifterna kommer att börja gälla från och med 1 januari 2025.

LÄS MER: Så här kör man i en rondell – många gör samma fel

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland historiskt nära att använda taktiska kärnvapen

2024 09 08

CIA-chefen William Burns talar om en ”reell risk” att Ryssland skulle använda sig av taktiska kärnvapen.

Tillsammans med sin brittiska kollega, MI6-chefen Richard Moore, har Burns gjort ett uttalande om den globala säkerhetssituationen.

Där framkommer det att Ryssland har varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen i kriget i Ukraina.

”Reell risk” i Ukraina

Enligt de två underrättelsecheferna fanns det en ”reell risk för potentiell användning av taktiska kärnvapen” i Ukraina hösten 2022, rapporterar TV2.

Uttalandet kommer i ett inlägg som underrättelsecheferna har publicerat i Financial Times, och det är första gången någonsin som ledare för de två underrättelsetjänsterna skriver en gemensam artikel av det här slaget, enligt kanalen.

Burns och Moore framhåller att det är ”viktigare än någonsin” att fortsätta den nuvarande politiska kursen och stödja Ukrainas kamp mot Ryssland.

– En fortsättning på den nuvarande kursen i Ukraina är mer avgörande än någonsin. Putin kommer inte att lyckas bli av med Ukrainas suveränitet och självständighet, skriver Burns och Moore.

Tomt prat om ”röda linjer”?

Enligt underrättelseinformation ska Rysslands alltså ha varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen hösten 2022.

Några detaljer ges inte, men det är också känt att Ryssland har omprövat kärnvapendoktrin och flera gånger hotat med att använda kärnvapen.

De ryska hoten har bland annat lett till att västvärldens vapenleveranser till Ukraina har saktats ned, enligt Kyiv Independent.

Samtidigt har många, inte minst Ukraina, framhållit att Rysslands tal om ”röda linjer” som inte får överträdas tycks vara en bluff.

Den ukrainska offensiven i Kursk borde rimligtvis ha setts som en överträdelse av dessa ”röda linjer”, ändå har Ryssland inte agerat därefter.

Volodymyr Zelenskyj har framhållit detta som ett argument för att västvärlden är alltför försiktig i sitt stöd till Ukraina, och låter sig skrämmas av tomma hot från rysk sida. Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen