Transportjätte satsar miljarder i Sverige
2026 06 21
Den internationella transportjätten DHL satsar två miljarder kronor i Sverige.
På senare år har förekomsten av så kallade paketskåp exploderat.
Instabee, Bring, Postnord och DHL är några av de företag som satsar stort på paketskåpen.
Det sistnämnda företaget har nu gett besked om att de kommer att investera över två miljarder kronor i Sverige under de kommande två åren.
Det handlar då bland annat om att bygga ut nätverket av paketskåp runt om i landet.
Jätten investerar
DHL Group trappar upp sina investeringar i Sverige och satsar över 2 miljarder kronor i e-handelslogistik under de kommande två åren.
Målet är enligt transportjätten att markant stärka sin position inom e-commerce genom att bygga ut nätverket med bättre tillgänglighet, högre kapacitet och större räckvidd.
5 000 nya platser
DHL kommer framöver bland annat att etablera nya terminaler och bygga ut nätverket av paketskåp runt om i Sverige.
Satsningen innebär upp till 5 000 nya platser med DHL-paketskåp på olika håll i landet.
Utbyggnaden av nätverket börjar realiseras redan under 2026.
Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före
“Investerar kraftfullt”
Vd Robert Zander beskriver satsningen som en “tydlig positionsförflyttning”.
– Vi investerar kraftfullt i ett utökat och större nätverk i en helt annan skala för att ta ledarskap, säger han.
– För e-handlaren och konsumenten handlar det om kapacitet, närhet och leveransprecision.
Bättre för kunderna
Zander menar vidare att de stora investeringarna kommer att ge positiva effekter för kunderna.
– Vår satsning gör att vi kan erbjuda marknaden ett ännu starkare och mer konkurrenskraftigt erbjudande där högre produktionskapacitet kombineras med bättre tillgänglighet och service, säger han.
Miljardinvesteringen i Sverige riktar sig enligt DHL till hela marknaden, från internationella aktörer till stora och små svenska e-handelsföretag och marknadsplatser.
Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning
Foto: Alan W
Text: Redaktionen


