Tragedi: dödsolycka på stor Robbie Williams-konsert

2023 11 21

Inledningen på Robbie Williams turné i Sydney har förvandlats till en tragedi.

En kvinna i 70-årsåldern har sedan i torsdags vårdats på sjukhus efter ett otäckt fall under popstjärnans öppningsturné i Australien.

Under måndagen förlorade hon livet, rapporterar bland annat Sky News med flera internationella medier.

Kritiska huvudskador

Det är sjukhuset som bekräftar dödsfallet.

– Omkring 22.30 torsdagen den 16 november kallade ambulanssjukvårdare från New South Wales till Driver Avenue, Paddington, uppger en talesperson från St. Vincent’s Hospital.

– Ambulanspersonal behandlade en kvinna i 70-årsåldern för huvudskador innan hon transporterades till sjukhuset i ett kritiskt tillstånd.

38 000 åskådare

Konserten ägde rum på Allianz Stadium, som rymmer omkring 38 000 åskådare för dessa evenemang, och var den första av flera som Robbie Williams aviserat i landet.

Popstjärnan själv har hittills inte kommenterat dödsolyckan.

– Jag är väldigt lycklig som är älskad så mycket som jag är av min publik, framhöll han på sociala medier efter den första konserten.

– Men Sydney var det mesta jag tror att jag någonsin har fått. Jag kommer att förvara det i mitt hjärta för jobbiga nätter.

Sky News har sökt representanter för Robbie Williams för en kommentar.

Andra på ett par dagar

Dödsolyckan i Sydney skedde kort efter en annan liknande tragisk incident i Rio de Janeiro så sent som i fredags, då under en konsert med sångerskan Taylor Swift.

En 23-årig kvinna i publiken blev akut sjuk när temperaturen inne i arenan steg till extrema temperaturer, enligt lokala medier.

Kvinnan fördes till sjukhus där hon avled en timme senare.

"Helt förkrossad"

Efter händelsen uttalade sig popstjärnan på Instagram.

– Jag kan inte tro att jag skriver de här orden, men det är med krossat hjärta som jag meddelar att vi förlorade ett fan tidigare ikväll innan min show.

– Jag kan inte ens förklara hur förkrossad jag är av det här.

Konserten som skulle ske på lördagen sköts upp på grund av extremvärmen.

Arkivfoto: ActionVance

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen