Trafikverket uppmanar inför julen: Ta med två saker

2024 12 20

Trafikverket riktar en uppmaning till resenärer inför julhelgen.

Under julen är det många som reser med både bil och kollektivtrafik.

Beroende på vädret kan det därför uppstå problem och kaos i trafiken.

Nu uppmanar Trafikverket resenärer att tänka sig för, rapporterar Sydsvenskan.

”Följ väderutvecklingen”

Prognoserna talar förvisso inte för något större väderkaos under julhelgen.

Men eftersom det är vinter och många är ute och reser så gäller det ändå att tänka sig för som resenär.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana menar att det är viktigt alla hålla sig uppdaterad – och att ha med sig rätt saker.

– Följ väderutvecklingen och SMHI:s uppdateringar! Ta gula varningar på allvar – och orange varningar på ännu större allvar. Tänk er för, uppmanar Maiorana alla resenärer, enligt tidningen.

Ta med det här

Han menar också att man bör ha med sig två saker när man ger sig ut under julhelgen:

Matsäck och varma kläder.

Detta eftersom man aldrig kan veta säkert om man riskerar att bli fast någonstans.

Andra viktiga åtgärder för att förbereda sig inför jultrafiken är att försäkra sig om att bilen är redo för eventuellt dåligt väder.

– Är bilen rätt utrustad för vinterväglag? Med rätt däck? Finns varma kläder? Är föraren pigg bakom ratten? Håll avstånd och hastighetsbegränsningar, rekommenderar Roberto Maiorana, enligt tidningen.

Då är trafiken intensiv

Många är som sagt ute på vägarna under flera dagar kring jul, och julen är en av de största trafikhelgerna på hela året.

Transportstyrelsen uppger att bland annat 21 och 22 december är särskilt stora resdagar, då det också sker många olyckor, rapporterar SVT.

Under jul- och nyårshelgen 2023, mellan den 20 december och 12 januari, omkom fem personer i vägtrafiken i Sverige, uppger kanalen, och hänvisar till Transportstyrelsens statistik.

Dessutom var det hela 3 745 personer som skadades i trafiken under samma period.

Vädret och väglaget är avgörande, och just därför är det så viktigt att hålla koll på eventuella vädervarningar samt att rent allmänt köra försiktigt i jultrafiken.

– Nästan hälften av alla olyckor har varit på vägar med isigt och snöigt väglag, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen, till kanalen.

–  Det är därför väldigt viktigt att hålla hastigheten och tillräckligt avstånd för att undvika olyckor, tillägger Khabat Amin.

Foto: Rico Van de Voorde

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen