Toppolitiker i stormöte med kriminella gäng

2024 06 23

Toppolitiker har haft ett möte med gängkriminella.

Stormötet har ägt rum på en hemlig plats i Göteborg.

Vid mötet medverka bland annat politiker, polis och kommunanställda.

Men också ett flertal gängkriminella från olika grupperingar, rapporterar GP.

Mötet ägde rum under ett mycket stort säkerhetspådrag.

”Vägrar att acceptera det”

Syftet med mötet var att skicka ett tydligt budskap till de gängkriminella:

Att myndigheter kan erbjuda en väg ut ur kriminaliteten, men att de som inte tar emot det erbjudandet kommer att jagas.

På den hemliga platsen i centrala Göteborg där mötet ägde rum, fanns en liten scen.

En av dem som talade var kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

– Jag var tydlig med att det här inte kan fortsätta. Jag vägrar acceptera det. Det handlar om oss, tillsammans, säger Jonas Attenius till tidningen.

Nyckelpersoner i rivaliserande gäng

Ett tiotal gängkriminella kallades till mötet, men exakt hur många som dök upp är inte känt.

Samtliga har nyckelpositioner inom olika, rivaliserande kriminella gäng, enligt tidningen.

Samtliga var också villkorligt frigivna efter att ha dömts för olika brott, och hade sina övervakare med sig. Det var därför man kunde tvinga dem att vara med på mötet.

Bakgrunden till mötet var att polisen använder sig av en strategi där kommunikation, erbjudande om hjälp samt snabba och förutsägbara konsekvenser av våld utgör centrala punkter.

Informellt möte efteråt

Efter det officiella mötet har Attenius även haft ett personligt, informellt möte med några av de gängkriminella i ett mindre rum.

– Ett par av de samtalen kändes väldigt, väldigt bra. En av dem blev väldigt imponerad. Så det gav mig hopp. Här finns en väg framåt, säger Jonas Attenius till GP.

Liknande strategi i Malmö

Många svenska städer är hårt drabbade av gängkriminalitet, och liknande möten har ägt rum på annat håll tidigare.

Metoden kallas för ”call-in”.

Förra året hade Malmöpolisen ett hemligt möte med gängkriminella, rapporterar Sydsvenskan.

Sju män från olika kriminella nätverk deltog i det mötet, där syftet var att få dem att lägga ner sina vapen.

– Vi följer de här personerna tätt i samband med och efter call-in. Vi kan se att de allra flesta tar till sig av budskapet som ges och många är också öppna för hjälpen vi erbjuder, sade Jonas Angermund, koordinator vid Frivården i Malmö, till tidningen.

Arkivfoto: L Villasmil

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen