TOPPLISTA: Detta önskar sig Sveriges mammor på Mors Dag

2023 05 28

77 procent av svenska folket firar Mors Dag i dag och totalt ger man bort presenter för 1,25 miljarder kronor.

Och det finns en tydlig topplista för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dagpresent.

Köper för 230 kronor

Detta framgår av Svensk Handels stora Mors Dag-undersökning 2023 som även visar hur mycket pengar männen spenderar i genomsnitt på Mors Dag-presenter till mammorna.

– Män lägger i genomsnitt drygt 230 kronor på Mors dag-presenter, rapporterar Svensk Handel.

Det är 50 kronor mer än kvinnorna som i genomsnitt spenderar cirka 180 kronor.

– Det högre genomsnittet för män beror till stor del på att många män har fler att fira.

– Både sina egna mammor och mamman till deras egna barn, förklarar Svensk Handel.

Skickar blommor

De allra flesta tänker uppmärksamma Mors Dag med hjälp av blommor. Och det är faktiskt fler som skickar blommor än som själva dyker upp vid firandet.

Det har att göra med avståndet i Sveriges avlånga land och en del använder sig helt enkelt av blomsterbud.

31 procent ger blommor i present jämfört med 28 procent som firar genom att träffas rent fysiskt.

Bjuden på middag

Men tittar man på 12-i-topp-listan över vad mammorna själva önskar sig så kommer blommor först på tredje plats.

Allra högst upp på Sveriges mammors önskelista för Mors Dag befinner sig barnen själva.

Mammorna vill helt enkelt träffa sina barn och i många fall handlar det om att man vill att barnen ska komma på besök.

Och ska det bli en riktig fullträff så bör man bjuda mamma på middag – antingen hemma hos barnen eller ute på restaurang.

För på en stark andraplats på mammornas önskelista i Mors Dag-present finns nämligen att bli bjuden på middag.

Hela topplistan

Här är hela topplistan för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dag-present enligt Svensk Handels stora undersökning i maj 2023.

1, (41 %) Träffa mina barn

2, (36 %) Bli bjuden på middag

3, (25 %) Få blommor

4, (13 %) Önskar ingenting

5, (13 %) Choklad och andra sötsaker

6, (12 %) Höras på telefon eller videosamtal

7, (10 %) Önskar hjälp med något praktiskt

8, (9 %) Smycken

9, (7 %) Vin eller annan dryck

10, 6( %) Skönhetsprodukter

11, (5 %) Kläder eller skor

12, (4 %) Böcker eller annan läsning

Kaffe på sängen kvalar inte in på topplistan.

Foto: N. Bingle

Text: Redaktionen 


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen