Tioåring förd till sjukhus – polisen mycket upprörd

2024 01 28

En pojke i tioårsåldern har förts till sjukhus och en anmälan om grov misshandel har upprättats.

Pojken fördes till sjukhus med hörselskador efter att han och flera andra personer attackerats med raketer som avfyrades och sköts mot dem.

En polisanmälan om grov misshandel har upprättats.

Händelsen inträffade i samband med fotbollsmatchen mellan Västerås och Djurgården.

Skandalscener utspelade sig under matchen då supportrar bland annat sköt raketer mot varandra, rapporterar SR Västmanland.

Flera av de drabbade var vanliga besökare.

”Tjöt i hans öron”

Den tioåriga pojken som skadades stod inte bland de så kallade ultrassupportrarna, men skadades i alla fall.

Polisen berättar att pojken kom fram till en av supporterpoliserna och bad om hjälp efter skandalscenerna.

– Man såg på pojken att han inte mådde bra. Han berättade att han hörde ingenting, det tjöt i hans öron, berättar polisinspektör Henrik Isberg, regional idrottssamordnare i Polisregion mitt, för GP.

Pojken behövde hjälp att föras till sjukhus.

– Han undrade om han kunde få hjälp att ringa sin mamma så att han kunde åka till sjukhuset. Så han blev transporterad upp till lasarettet, säger Henrik Isberg.

Flera med hörselproblem

Enligt polisen var det Djurgårdssupportrarna som skickade iväg två nyårsraketer längs med läktaren, raketer som egentligen ska skjutas rakt upp.

Polisen uppger också att det finns rapporter om att flera personer kan ha fått hörselproblem i samband med incidenten.

När det gäller den skadade pojken har det upprättats en polisanmälan om grov misshandel.

Polisen på plats hade kameror på bröstet.

De flesta av supportrarna var dock maskerade, varför det i nuläget inte finns någon misstänkt.

Polisen hoppas dock på att kunna identifiera misstänkta.

Skrämmer bort supportrar

Fotbollsmatchen mellan Västerås och Djurgården pausades flera gånger på grund av oroligheter mellan supportrarna.

Till slut avbröts matchen cirka 20 minuter innan den skulle sluta.

Västerås SK:s klubbchef Patrik Lundstedt är upprörd över det inträffade, och menar att incidenter av det här slaget skrämmer bort vanliga supportrar.

– Sämsta tänkbara inledning, och vi kommer säkert tyvärr skrämma bort supportrar som tycker att fotboll är roligt, som inte kommer att komma på våra matcher på grund av att det är för stökigt, säger han till P4 Västmanland.

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen