TEORIN: Därför inträffade dödsolyckan på Gröna Lund
2023 06 26
I april och juni besiktades den olycksdrabbade berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund.
Då bedömde besiktningsbolaget att vagnarna till åkattraktionen ”var utan brister”, rapporterar SvD.
Men i helgen hände det som inte får hända.
Den främre tågvagnen tappade kontakt med rälsen och olyckan var ett faktum.
Två personer föll handlöst ur vagnen.
En av dem har avlidit efter olyckan.
”Jättebekymmersamt”
Ann-Marie Pendrill är professor emeritus i fysik vid Lunds universitet och expert på berg- och dalbanor.
Hon har länge studerat åkattraktioner i sin fysik- och teknikundervisning.
I en intervju med SvD berättar experten att hon har svårt att förstå hur olyckan kunnat inträffa, med tanke på att åkattraktionen godkänts av besiktningsbolaget.
– Det såg ut som att den främre hjulaxeln hade gått av, för jag såg en bild på några hjul som trillat ned. Förmodligen har hjulaxeln brutits. Jag kan inte förstå hur det kan bli så, efter alla kontroller. Det borde inte ha hänt. Det är jättebekymmersamt, säger hon till SvD.
Presenterar teori
Ann-Marie Pendrill har dock en teori.
Hon berättar att olyckan kan ha orsakats av så kallad ”metallutmattning”.
En utmattning som beror på små sprickor som expanderar.
Nästan alla sprickor börjar på ytan av ett material som utsätts för hög belastning.
De små sprickorna växer sig sedan större och större. Till slut blir deformationen så stor att materialet spricker.
– Man har byggt upp ett kontrollsystem för att se till att det inte blir små sprickor som blir större. Men man vill veta hur hjulaxeln såg ut när man kontrollerade den senast, berättar Ann-Marie Pendrill för SvD.
Använder hjälpmedel
En del små sprickor kan ofta ses med blotta ögat.
Men ofta behövs det hjälpmedel för att upptäcka de första sprickorna.
Vanliga hjälpmedel är röntgen, ultraljud och ultraviolett ljus, rapporterar tidskriften Illustrerad Vetenskap.
– Man vet av erfarenhet hur stor belastning en viss komponent tål. Därför byter flygbolagen ut speciella komponenter när ett flygplan har tillbringat ett visst antal timmar i luften – även om det inte förekommer det minsta tecken på metalltrötthet, framhåller tidskriften.
Haverikommission
Under måndagen har Statens haverikommission ,SHK, meddelat att man inlett en undersökning av olycksplatsen på Gröna Lund.
Utredningen sker parallellt med polisens utredning.
Foto: Gröna Lund
Text: Redaktionen