TEORIN: Därför inträffade dödsolyckan på Gröna Lund

2023 06 26

I april och juni besiktades den olycksdrabbade berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund.

Då bedömde besiktningsbolaget att vagnarna till åkattraktionen ”var utan brister”, rapporterar SvD.

Men i helgen hände det som inte får hända.

Den främre tågvagnen tappade kontakt med rälsen och olyckan var ett faktum.

Två personer föll handlöst ur vagnen.

En av dem har avlidit efter olyckan.

”Jättebekymmersamt”

Ann-Marie Pendrill är professor emeritus i fysik vid Lunds universitet och expert på berg- och dalbanor.

Hon har länge studerat åkattraktioner i sin fysik- och teknikundervisning. 

I en intervju med SvD berättar experten att hon har svårt att förstå hur olyckan kunnat inträffa, med tanke på att åkattraktionen godkänts av besiktningsbolaget.

– Det såg ut som att den främre hjulaxeln hade gått av, för jag såg en bild på några hjul som trillat ned. Förmodligen har hjulaxeln brutits. Jag kan inte förstå hur det kan bli så, efter alla kontroller. Det borde inte ha hänt. Det är jättebekymmersamt, säger hon till SvD.

Presenterar teori

Ann-Marie Pendrill har dock en teori.

Hon berättar att olyckan kan ha orsakats av så kallad ”metallutmattning”.

En utmattning som beror på små sprickor som expanderar. 

Nästan alla sprickor börjar på ytan av ett material som utsätts för hög belastning.

De små sprickorna växer sig sedan större och större. Till slut blir deformationen så stor att materialet spricker.

– Man har byggt upp ett kontrollsystem för att se till att det inte blir små sprickor som blir större. Men man vill veta hur hjulaxeln såg ut när man kontrollerade den senast, berättar Ann-Marie Pendrill för SvD.

Använder hjälpmedel

En del små sprickor kan ofta ses med blotta ögat.

Men ofta behövs det hjälpmedel för att upptäcka de första sprickorna.

Vanliga hjälpmedel är röntgen, ultraljud och ultraviolett ljus, rapporterar tidskriften Illustrerad Vetenskap.

– Man vet av erfarenhet hur stor belastning en viss komponent tål. Därför byter flygbolagen ut speciella komponenter när ett flygplan har tillbringat ett visst antal timmar i luften – även om det inte förekommer det minsta tecken på metalltrötthet, framhåller tidskriften.

Haverikommission

Under måndagen har Statens haverikommission ,SHK, meddelat att man inlett en undersökning av olycksplatsen på Gröna Lund.

Utredningen sker parallellt med polisens utredning.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 07

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen