Telia uppmanar alla kunder – ”aktivera denna funktion direkt”
2025 10 31
Telia gör en stor och viktig uppdatering för sina kunder.
Telia lanserar nya funktioner i Mitt Telia som gör det enklare för kunder och anhöriga att skydda sig mot telefonbedrägerier och oönskade kostnader.
Fler verktyg
Bedrägerier via telefon och sms har blivit allt vanligare i Sverige, och under 2024 utsattes omkring 31 000 personer för just telefonbedrägerier, enligt Polisen.
Cirka 61 procent av bedrägerierna sker när bedragare utger sig för att vara från välkända företag, som Telia, i syfte att lura till sig känsliga uppgifter, pengar eller värdesaker.
Under första halvåret 2025 stoppades 31 miljoner bedrägeriförsök från att nå Telias kunder.
Telia vill nu stärka skyddet genom nya funktioner i kundportalen Mitt Telia.
– Vi har ett tydligt mål, att försvåra för bedragare som riktar in sig på äldre och andra utsatta grupper. Dessutom slipper våra kunder det manuella arbetet med att ta bort sitt nummer från varje enskild nummerupplysningstjänst, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
LÄS MER: Swedbank: Krisläge för växtodlare
Utökat skydd
Från och med nu kan Telias kunder aktivera hemligt nummer mot nummerupplysningstjänster utan att numret döljs när du ringer nära och kära.
Anhöriga kan dessutom ställa in extra bedrägeriskydd för personer som är särskilt utsatta.
Utöver detta finns redan funktioner som minskar risken för oönskade kostnader, bland annat spärr mot samtal till utlandet och betalnummer.
– Med de här funktionerna blir det svårare för bedragare att komma åt känslig information, samtidigt som våra kunder slipper manuella moment för att skydda sina nummer, säger Landqvist.
Uppmanar till vaksamhet
Teleoperatören uppmanar alla kunder att aktivera de nya skyddsfunktionerna och alltid vara vaksamma vid oväntad kontakt, oavsett om det sker via telefon, sms eller personligen.
– Det är viktigt att både kunder och anhöriga tar tillvara på de här verktygen. Det handlar om att skydda sig själv och sina närstående mot bedragare som utnyttjar telefon och digital kommunikation, säger Landqvist.
Tillsammans med polisen har Telia även inrättat kortnumret 7726, dit kunder enkelt kan rapportera misstänkta bluff-SMS.
LÄS MER: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort
Foto: Telia
Text: Redaktionen


