Telia agerar – pekar ut över 2 miljoner svenskar
2024 08 24
Telia uttrycker stor besvikelse och pekar ut 2,2 miljoner svenskar.
Teleoperatören har tröttnat på alla som använder sig av IP-TV.
IP-TV är ett illegalt abonnemang som möjliggör streaming av tusentals kanaler för förhållandevis små summor.
I Sverige använder 2,2 miljoner människor sådana tv-abonnemang, någonting som Telia nu i ett pressmeddelande uttrycker stort missnöje över.
“Stort samhällsproblem”
Telia förklarar sin ståndpunkt.
– För att skruva åt den kriminella intäktskranen och skydda kunderna ansluter sig Telia till organisationen Nordic Content Protection, NCP, framhåller den ledande teleoperatören.
– Med 2,2 miljoner svenskar som använder olagliga tv-abonnemang är Sverige värst i Norden. Det är ett stort samhällsproblem som göder den organiserade brottsligheten.
Fenomenet ökar
Förekomsten av illegal streaming ökar i Sverige, någonting som bland andra Viaplay tidigare har protesterat mot.
Telia Sveriges vd Anders Olsson uttalar sig.
– Att försäljningen av olagliga TV-abonnemang fortsätter att växa är ett allvarligt och stort problem för den svenska film- och TV-branschen, men också för samhället, säger han.
– Det många tyvärr är helt ovetandes om är att detta göder den organiserade kriminaliteten med hisnande, och för Sverige systemhotande, summor.
– Det är också anledningen till att vi behöver stärka de gemensamma ansträngningarna, både i branschen och alla delar av näringslivet.
Det är NCP
NCP, eller Nordic Content Protection, arbetar med att förhindra just illegal streaming och vad Telia beskriver som “olovlig tillgång till betal-TV branschens sändningar”.
"För branschens bästa"
Vd:n för Telia Sverige, Anders Olsson, fortsätter med att förklara att initiativet grundas i att bekämpa vad han beskriver som organiserad brottslighet, och att det är ett agerande för branschens bästa.
– Genom att tillsammans bekämpa illegal TV bekämpar vi organiserad brottslighet, verkar för en mer rättvis bransch och skyddar våra kunder. Därför ansluter sig Telia nu till organisationen Nordic Content Protection, NCP.
Foto: Telia
Text: Redaktionen