Tele2 höjer priserna

2025 01 30

Telekomjätten Tele2 höjer priserna.

Tele2 har i sin senaste kvartalsrapport gjort tydligt att man kommer påbörja en transformation för att förbättra lönsamheten under 2025.

Det innebär bland annat att personal sägs upp.

Det innebär också att priserna höjs på abonnemangen.

Priserna höjs

Enligt sajten Mobil så införs från och med den 1 mars nya, högre priser på alla mobilabonnemang.

– Tele2 har sett över sina abonnemang, bytt namn och surfpott i några samt höjt priserna. Störst prisökning får de med minst surfpott i sitt abonnemang, uppger Mobil.

Så blir det

Bredbandsjätten genomför flera förändringar:

Abonnemanget Mobil 5 GB för 269 kronor i månaden blir till 10 GB för 299 kronor i månaden.

Mobil 15 GB för 319 kronor i månaden blir 20 GB för 349 kronor i månaden.

Mobil Obegränsad Snabb för 429 kronor i månaden blir till Obegränsad bas för 449 kronor.

Mobil Obegränsad Snabbare för 529 kronor blir till Obegränsad plus för 549 kronor.

Mobil Obegränsad Snabbast för 629 blir till Obegränsad premium för 649 kronor i månaden.

Personal får gå

I samband med att Tele2 ämnar effektivisera sin verksamhet och öka lönsamheten får även personal lämna.

Omvandlingen inkluderar en neddragning av personalstyrkan med omkring 15 procent inom de kommande 12 månaderna.

“Betydande förändringar”

Jean Marc Harion, VD och koncernchef på Tele2, förklarar att det kommer att bli många ändringar under den kommande tiden för bolaget.

– Vår organisation kommer att genomgå betydande förändringar under 2025. 

– Det här kommer att bli en utmanande tid för alla våra kollegor, särskilt de som direkt berörs av omorganisationen. Jag och Tele2s alla ledare bär ett stort ansvar under de kommande månaderna för att se till att denna process är så transparent, respektfull och stödjande som möjligt. 

– Dessa förändringar är dock nödvändiga för att göra Tele2 till ett snabbare och mer agilt bolag, bättre rustat för att snabbt ta tillvara marknadsmöjligheter.

Foto: Tele2

Text: Redaktionen


Skarp varning om populär tjänst – radera direkt

2025 01 29

De senaste åren har användningen av artificiell intelligens, AI, ökat kraftigt.

En tredjedel av svenska folket uppger att de använt något AI-verktyg.

Det populäraste verktyget är den amerikanska chattroboten Chat GPT, som är tränad med en avancerad maskininlärningsalgoritm. Chattroboten kan bland annat ge förtroendeingivande svar på frågor, genera egna texter och översätta språk.

Nu har Chat GPT fått kinesisk konkurrens.

Under måndagen lanserade den kinesiska AI-tjänsten Deepseek. Appen har väckt stor uppmärksamhet och har redan laddats ner av miljontals användare.

Men redan en dag efter lanseringen väller varningarna in.

Cybersäkerhetsföretaget Arctic Wolf uppmanar användare att hålla sig borta från det kinesiska AI-verktyget.

Dan Schiappa, Chief Product and Services Officer på Arctic Wolf, pekar ut Deepseek som ett tydligt säkerhetshot.

– Många är redan oroliga över hur mycket data sociala medieföretag har tillgång till, vilket senast visade sig när det gällde Tiktok, säger han och fortsätter:

– Fundera då på vilka risker som finns med kinesiska AI-modeller som tränas på all din data. Den som värnar om sin säkerhet borde vara skeptisk till att använda en AI-chattbot från Kina – som utan tvekan kommer att stjäla användarnas data och vara sårbar för attacker, vilket vi ser redan i dag.

Börsen i gungning

Lanseringen av Deepseek satte börser i gungning runt om i västvärlden. Flera AI-bolag rasade i värde.   

Orsaken till rasen är det kinesiska AI-verktyget överraskande förmåga. Deepseek förutspås kunna överträffa amerikanska konkurrenter, eller i alla fall ta upp kampen med dem. Den kinesiska chattroboten beskrivs som minst lika bra som Chat GPT, men till en betydligt lägre kostnad.

– Det råder ingen tvekan om att vi nu ser starten för en kapprustning inom AI, säger Dan Schiappa.

Trump storsatsar 

Cybersäkerhetsexperten tror att väst kommer gå vinnande ur AI-striden.

– Med gemensamma krafter tror jag att väst kan överträffa Kina i innovation. President Trump har presenterat en investering på 500 miljarder dollar som är på väg till USA genom ett samarbete mellan Softbank, Oracle och OpenAI, och många fler kommer att haka på. Kort sagt kommer detta att tvinga fram en innovationsboom, säger Schiappa och drar en parallell till rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen under kalla kriget.

– Att Sputnik nämns i sammanhanget är en perfekt liknelse: Även om Ryssland var först i rymden tog västvärlden över och blev dominerande. Kärnvapenkapprustningen och “Star Wars”-satsningen under Reagan gjorde Sovjetunionen bankrutt. Även om det är näst intill omöjligt att försätta Kina i konkurs så kan väst med gemensamma krafter överträffa dem i innovation. 

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 30

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen