14 maj 26

Tele2 förvarnar: Flera mobiler kommer sluta fungera

2024 01 31

Inom kort kommer ett flertal av Sveriges mobiltelefoner att sluta fungera.

Det kommer inte längre gå att ringa, skicka sms eller koppla upp sig på nätet.

Så blir verkligheten redan i slutet av nästa år för en hel drös privatpersoner och företag som fortfarande inte har uppdaterat sin tekniska utrustning.

– Vi behöver prioritera ny teknik i våra nät, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2, i ett pressmeddelande.

Uppmanar: "Agera nu"

Telekomjätten syftar på den förändring som äger rum 2025 då hela 2G- och 3G-nätet släcks ned.

Detta för att möjliggöra snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 45 och 5G istället.

Enligt Tele2 är det hög tid att ställa om till den nya utvecklingen för att inte riskera att exempelvis mobil, bredband, larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar som fortfarande är anslutna till det gamla nätet slutar att fungera.

– I dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta, framhåller Tele2 i sitt pressutskick och tillägger:

– Som privatperson, organisation, företag eller leverantör av uppkopplade tjänster behöver du agera på förändringen nu.

Halva släckt

Utfasningen av de gamla mobilnäten är redan på god väg. 

Hittills har mer än hälften av 3G-nätet släckts.

– Moderna nät i global framkant är en viktig grund för ett konkurrenskraftigt näringsliv, en effektiv samhällsservice och den gröna omställningen. Teknikskiftet innebär också att äldre utrustning byts ut mot effektivare och mer energismart teknik, säger Robert Liljeström, näringspolitisk expert på TechSverige.

Telenor, Telia och Tre

Bakom den informationskampanj som nu lanseras för att öka medvetenheten om förändringen står, förutom Tele2, även Telenor, Telia och Tre.

Samtliga operatörer uppmanar att byta ut alla gamla lösningar till modern teknik innan det är för sent.

– Vi har inför kampanjen engagerat många organisationer, företag och myndigheter, säger Robert Liljeström.

– Vår förhoppning är att så många som möjligt är med och sprider kunskap och bidrar till att alla ser över sin uppkopplade elektronik och samtidigt tar vara på möjligheterna med de nya näten.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


18 jun 26

Logga inte in: BankID-varning utfärdas

2026 06 18

Anmälningar väller in till polisen.

En ny bedrägerivåg riktar sig mot äldre och flera har redan blivit lurade.

Än så länge kopplas fallen till Gotland, men bedrägerierna kan sprida sig till andra delar av Sverige.

Enligt polisen har ett antal fullbordade brott konstaterats där det försvunnit tiotusentals kronor.

Bedrägerierna följer samma mönster: bedragaren uppger att den företräder polisen när den ringer till brottsoffren.

– Under samtalet syns även polisens logotyp i brottsoffrets telefon, framhåller polisen.

Nästa steg i bedrägeriet handlar om e-legitimationstjänsten Bank-ID.

– Genom att oroa och stressa brottsoffret med att någon gjort köp med brottsoffrets konton förleder man brottsoffret att logga in med Bank-ID och göra olika slags transaktioner och på så vis har brottsoffrens konton tömts på pengar, uppger polisen.

Skarp uppmaning om Bank-ID

Nu går polisen ut med en tydlig uppmaning kopplad till Bank-ID.

– Logga aldrig in med Bank-ID på uppmaning av någon som ringt upp dig, betonar myndigheten.

Vidare framhåller polisen att de aldrig ringer upp personer och ber dem att logga in på tjänster eller föra över pengar. Myndigheten betonar också att ingen polislogga syns i telefonen när polisen ringer.

– Varje gång någon uppringare ber dig logga in någonstans så ska du lägga på luren. Även om du ser en logotyp på telefonen när de ringer, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till tidningen Helagotland.

Han beskriver bedrägerivågen som ett klassiskt exempel på hur bedragare går till väga för att lura äldre personer på stora summor.

– Som vid så många andra åldringsbrott försöker bedragarna skrämma, oroa och stressa den utsatta personen genom att säga något i stil med att någon redan kommit över deras konto.

ANDRA LÄSER:

Sverige slår USA – hamnar en plats före 

SWEDBANK: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Foto: Bank ID

Text: Redaktionen


18 jun 26

Höjer beredskapen i stora delar av Sverige

2026 06 19

Ett omfattande oväder drar in över Sverige.

Under lördagen har SMHI utfärdat varningar för kraftig åska i 16 län.

Nu agerar Eon.

Elnätsjätten höjer beredskapen i Götaland och Svealand inför midsommardagen.

– Vi följer väderutvecklingen noggrant och har förstärkt vår beredskap med extra resurser hos våra entreprenörer. Vår driftcentral är bemannad för att snabbt kunna agera om ovädret orsakar störningar i elnätet, säger Lena Berglund, regionchef på Eon.

”Tappa upp vatten”

Eon varnar för att åskovädret kan orsaka strömavbrott. Blixtnedslag kan skada elnätets anläggningar, samtidigt som kraftigt regn och hårda vindbyar kan leda till nedfallna träd och andra störningar.

Vanligtvis orsakar åskoväder kortvariga strömavbrott, men längre avbrott kan förekomma om anläggningar skadas så allvarligt att omfattande reparationsarbete krävs.  

– De senaste årens stora investeringar i vädersäkring har gjort elnätet betydligt mer robust, men det går aldrig att helt skydda sig mot naturens krafter. Därför höjer vi nu beredskapen och uppmanar också allmänheten att förbereda sig, säger Lena Berglund.

Allmänheten uppmanas att ha ficklampor, batterier och laddade mobiltelefoner tillgängliga.

Enligt Eon kan det också vara klokt att tappa upp extra vatten eftersom vattenförsörjningen kan påverkas vid längre avbrott.

ANDRA LÄSER: Populär utbildning kan begränsas kraftigt i Sverige

Sexton län

Här är samtliga 16 län som berörs av SMHI:s varningar under lördagen:

- Skåne län

- Blekinge län

- Hallands län

- Kronobergs län

- Kalmar län

- Jönköpings län

- Västra Götalands län

- Värmlands län

- Örebro län

- Östergötlands län

- Södermanlands län

- Västmanlands län

- Uppsala län

- Stockholms län

- Dalarnas län

- Gävleborgs län

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: Arniii

Text: Redaktionen