Tele2 förvarnar: Flera mobiler kommer sluta fungera

2024 01 31

Inom kort kommer ett flertal av Sveriges mobiltelefoner att sluta fungera.

Det kommer inte längre gå att ringa, skicka sms eller koppla upp sig på nätet.

Så blir verkligheten redan i slutet av nästa år för en hel drös privatpersoner och företag som fortfarande inte har uppdaterat sin tekniska utrustning.

– Vi behöver prioritera ny teknik i våra nät, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2, i ett pressmeddelande.

Uppmanar: "Agera nu"

Telekomjätten syftar på den förändring som äger rum 2025 då hela 2G- och 3G-nätet släcks ned.

Detta för att möjliggöra snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 45 och 5G istället.

Enligt Tele2 är det hög tid att ställa om till den nya utvecklingen för att inte riskera att exempelvis mobil, bredband, larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar som fortfarande är anslutna till det gamla nätet slutar att fungera.

– I dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta, framhåller Tele2 i sitt pressutskick och tillägger:

– Som privatperson, organisation, företag eller leverantör av uppkopplade tjänster behöver du agera på förändringen nu.

Halva släckt

Utfasningen av de gamla mobilnäten är redan på god väg. 

Hittills har mer än hälften av 3G-nätet släckts.

– Moderna nät i global framkant är en viktig grund för ett konkurrenskraftigt näringsliv, en effektiv samhällsservice och den gröna omställningen. Teknikskiftet innebär också att äldre utrustning byts ut mot effektivare och mer energismart teknik, säger Robert Liljeström, näringspolitisk expert på TechSverige.

Telenor, Telia och Tre

Bakom den informationskampanj som nu lanseras för att öka medvetenheten om förändringen står, förutom Tele2, även Telenor, Telia och Tre.

Samtliga operatörer uppmanar att byta ut alla gamla lösningar till modern teknik innan det är för sent.

– Vi har inför kampanjen engagerat många organisationer, företag och myndigheter, säger Robert Liljeström.

– Vår förhoppning är att så många som möjligt är med och sprider kunskap och bidrar till att alla ser över sin uppkopplade elektronik och samtidigt tar vara på möjligheterna med de nya näten.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen