TEGNELL: Detta gäller inför julhelgen

2021 11 21

Många ser fram emot att fira jul tillsammans med stora tjocka släkten med frågan är hur det kommer att se ut med pandemin framåt julhelgen. Anders Tegnell går nu ut med flera punkter att tänka på inför julen.

Tiden går fort och nu är det bara 1 månad och 3 dagar kvar till självaste julafton.

Kalle Anka och julklappar

Med tanke på att många inte fick fira jul tillsammans som vanligt i fjol 2020 så är längtan på många håll givetvis rekordstor efter att få avnjuta Kalle Anka, julgröt, julklappar, julmat, Karl-Bertil Jonssons julafton och allt annat tillsammans med alla nära och kära.

Man skall ta sin tredje dos

Men frågan är vad som kommer att gälla när julen står för dörren och statsepidemiolog Anders Tegnell har nu berättat för DN vad man ska tänka på inför julen i år generellt sett.

– Man ska vaccinera sig och ta sin tredje dos om man tillhör de grupper som kan göra det. Man kanske åter ska fundera på hur stora samlingar man ska ha. Framför allt ska man hålla sig hemma om man får symtom, säger Anders Tegnell.

Ovaccinerade kan inte fira stort

I Sverige finns det hela 1,2 miljoner personer som trots kraftfulla uppmaning ännu inte sett till att vaccinera sig överhuvudtaget enligt SVT och de har inte ens tagit sin första vaccindos. Frågan är hur man ska göra om det finns ovaccinerade som tänker dyka upp på julfirandet. Statsepidemiologen framhåller att ovaccinerade inte kan fira som alla andra i jul.

– Är man ovaccinerad så behöver man verkligen fundera på vilka man umgås med och helt undvika större sammanhang, understryker Anders Tegnell.

Yngre under 39 år

Folkhälsomyndigheten betonar att det stora problemet just nu är det faktumet att det främst i åldersgruppen 39 år och yngre är allt för många som inte vaccinerat sig.

– De har ett stort ansvar att skydda sig själva och sin omgivning mot smitta, säger Anders Tegnell till DN.

Närmare instruktioner till julen kan väntas längre fram beroende på pandemins utveckling.

Foto: Folkhälsomyndigheten, Montage


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen