TEGNELL: Då är covid-19 inte en samhällsfarlig sjukdom

2022 01 31

Snart kan covid-19 klassas om. Det menar stadsepidemiolog Anders Tegnell.

– Vi pratar om dagar eller veckor, längre än så ska det inte behöva ta, säger Anders Tegnell till Expressen när han får frågan.

Beskedet kan dröja

Även om Anders Tegnell tror att en sådan bedömning kan göras inom den närmaste tiden framhäver han att det är viktigt att följa nuvarande rekommendationer för att minska smittspridningen.

– Just nu har vi en väldig stor spridning, så vi behöver nog lite tid innan vi kan landa i det beslutet, säger han.

Över två miljoner smittade

Totalt uppgår antalet bekräftade smittade fall av covid-19 till 2 070 456, enligt den senaste statistiken från Folkhälsomyndigheten från den 28 januari. Det är en ökning med 55 180 fall sedan senaste uppdateringen från i torsdags.

Dialog med regeringen

Anders Tegnell framhäver att Folkhälsomyndigheten för en dialog med regeringen om ett framtida beslut om när restriktionerna i samhället kan tas bort, men framförallt samtalar parterna om när covid-19 kan sluta att klassas som en samhällsfarlig sjukdom.

– Vi jobbar väldigt hårt med frågan, säger Anders Tegnell.

Företrädaren instämmer

Anders Tegnell är inte den enda som tror att Sverige inom kort kan återgå till ett normalt levnadsätt. Tidigare stadsepidemiologen Annika Linde gör en liknande bedömning. Hon tror att smittspridningen kommer att minska under våren.

– Så beter sig i princip alla epidemier som har spritt sig så här snabbt som omikron gör. Det far som en löpeld genom befolkningen och sen blir det alldeles tyst ett tag, säger hon till Expressen.

Säsongsvirus

En trolig framtida utveckling är att coronaviruset övergår till ett säsongsvirus med en mer stabiliserad smittspridning, anser Annika Linde.

– Jag tror vi inom några veckor bör kunna börja leva normalt igen. Och sen att vi kommer vara ganska fria i höst. Det är min positiva bild utav det hela, och jag hoppas innerligt att jag har rätt, säger hon.

Foto: Folkhälsomyndigheten YT

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Brutal värme” i Europa – då påverkas Sverige

2025 06 26

En värmebölja har dragit in över stora delar av Sydeuropa.

I Spanien och Frankrike har temperaturerna börjat stiga mot 40-gradersstrecket.

Spanska medier flaggar för extrema temperaturer på uppemot 45 grader i vissa delar av landet.  

– Spanien kommer att få det värst! Vid kusten kommer det förstås att vara lite svalare på grund av havsluften, men temperaturerna kommer fortfarande att ligga på runt 35 grader, säger meteorologen Charalampos Sarchosidis till Dagbladet.

– Efter helgen blir det brutalt för Paris, där termometern kan visa så mycket som 38 grader, fortsätter meteorologen och konstaterar att storstäder nästan blir obeboeliga när temperaturerna når så höga nivåer.

Sarchosidis uppmanar turister och lokalinvånare att fly till kusten.

– Annars blir värmen för utmanande. Vid kusten kan man undvika de värsta temperaturerna, och man kan svalka sig med ett dopp.

Sverige påverkas

Värmeböljan i Sydeuropa kommer att påverka Sverige.

I början av nästa vecka anländer den.

Det blir dock inte lika höga temperaturer som i södra Europa.

– I början på nästa vecka börjar varmare luft att strömma in söderifrån men det är ännu osäkert hur långt norrut varmluften tar sig, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg.

– På tisdag och onsdag ser det i alla fall ut att kunna bli högsommarvarmt i Götaland och möjligen även delar av Svealand med omkring 25 grader på flera platser.

FAKTA: Värmebölja

- Vad som kan betraktas som höga dagstemperaturer varierar stort mellan olika länder och klimat. Det finns heller ingen allmänt vedertagen internationell definition av värmebölja.

- I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med minst fem dagar i sträck med en högsta dagstemperatur på minst 25°. I fjällkedjan och nordligaste Sverige öster om fjällkedjan kan man acceptera dagstemperaturer något under 25° och ändå kalla det för värmebölja.

Källa: SMHI

Foto: RosZie resp GraphixMade

Text: Redaktionen


LARMET: Hundratusentals bilar kan förbjudas i Sverige

2025 06 26

Från och med den 1 juli träder nya EU-regler i kraft som syftar till att begränsa utsläppen av partiklar från bilar.

Nya standarder införs för bensin- och dieselbilar. Tuffare partikelgränser kommer att införas för både nyregistrerade och begagnade fordon.   

Nu höjs röster för att Sverige ska gå ännu längre.

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill att de högst tillåtna gränsvärdena för partikelutsläpp ska höjas kraftigt. FBB pekar på att nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Varnar: Hundratusentals bilar kan få körförbud

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

Nu svarar Transportstyrelsen.

Petra Wermström, myndighetens direktör för väg och järnväg, varnar för att över 100 000 dieselbilar kan få körförbud om kravet höjs till samma nivå som i exempelvis Tyskland.

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd, skriver Wermström i DN.

– Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, fortsätter hon.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år 

FAKTA: Sveriges nationella klimatmål

Etappmålen:

- Utsläppen år 2020 bör vara 40 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2040 bör vara 75 procent lägre än utsläppen år 1990.

Långsiktiga målet:

- Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. 

Läs mer om bilmarknaden här: Ekonomibladet

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen