Tandläkare toksågar populär tandkräm – “rent slöseri med pengar”

2024 11 05

Produkterna säljs i vanliga matbutiker och lovar ofta vitare tänder på kort tid.

Ibland påstås resultaten kunna ses bara efter ett par dagar.

Flera tandkrämsföretag har genom åren gett det löftet, allt från Colgate till Sensodyne och Oral B.

Urvalet i butikerna har nu blivit så stort att det knappt går att ta till sig.

Men nu sågas den här typen av tandkrämer och munvatten som lovar vitare tänder längs med fotknölarna.

– Alla produkter man kan köpa i butiken eller på apoteket, som säger sig vara blekande, är ett rent slöseri med pengar. Det gäller till exempel produkter med aktivt kol, blekningsremsor utan väteperoxid, blekande tandkräm och "blekande munvatten”, säger den norska tandläkaren Petter Gjessing Johnsen till Dagbladet.

Mycket kritisk

Tandläkaren är mycket kritisk till att den här typen av tandkräm finns tillgängliga i vanliga butiker – och att folk köper dem.

– Många av dessa produkter innehåller ämnen som kan skada emaljen och leda till ökat slitage på dina tänder över tid. Tänderna känns vitare eftersom man sliter bort den yttersta delen av emaljen där missfärgningen sitter.

– Men det är ingen långvarig blekande effekt. Och det är inte heller bra för din tandhälsa på lång sikt om emaljen blir tunn och sliten.

Testades i Sverige: "Ren lögn och bluff"

Liknande slutsatser har tidigare dragits även i Sverige.

För några år sedan pekade Råd & Rön ut flera blekningtandkrämer som lovade vita tänder efter några dagar.

Omfattande test visade att skillnaden var närmast obefintlig och företagen anmäldes till Konsumentverket.

– Det är ren lögn och bluff, stor marknadsföring och stora löften men ingen funktion. Det är riktigt illa, säger Ronny Karlsson, testchef på Råd och Rön, till SVT Nyheter, vid tillfället.

"På gränsen till bedrägeri"

Enligt Petter Gjessing Johnsen marknadsför många tillverkare sina blekningsprodukter aggressivt på sociala medier.

Och det är ett problem, menar tandläkaren.

– Att de här produkterna marknadsförs som blekning förefaller mig vara på gränsen till bedrägeri. Tyvärr är det många som köper dessa produkter som i värsta fall är skadliga för tänderna och har noll eller ingen effekt, kommenterar han.

Foto: Bruno

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen