Tandläkare riktar skarpt meddelande till de som går till tandvården

2024 04 10

Skönhetsindustrin pressar fram nya trender.

Det menar tandläkaren Per Häger som är klinikchef i Karlstad.

Han rasar nu över att allt fler personer kommer in för att bleka sina tänder eller ersätta dem på grund av trender på sociala medier.

Därmed riktar han ett skarpt meddelande till de som går till tandvården.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Högt tryck

Efterfrågan på kosmetisk tandvård är hög, men Häger menar nu att det hela har gått alldeles för långt.

– Det är en stor skönhetsindustri som trycker på, där man på sociala medier trycker ut bilder på hur man ska se ut vara att vara lycklig. Där det ingår ett bländvitt leende som är väldigt onaturligt. Du duger som du är, säger han till SR.

“Är ingen lakej”

Vidare understryker Häger att det inte finns någonting som heter “perfekta tänder”.

– Jag vill inte vara en lakej åt en kosmetikindustri som pushar mig som legitimerad vårdgivare framför sig för att motivera att de ska sälja sina produkter.

“Cynisk industri”

Skönhetsindustrin i stort har under en längre tid kritiserats för att framföra opassande ideal.

– Granskningen av marknadsföringen av skönhetsingrepp målar bilden av en cynisk industri. Det är hög tid att branschen städar upp innan vi myndigheter tvingas att ingripa, har Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell menat om saken.

– Granskningen visar vidare att reklam i sociala medier sällan innehåller information om de risker som ingreppen kan innebära och det är en mycket allvarlig brist.

Inte inom ramarna

Konsumentombudsmannen har även understrukit att marknadsföringen ofta ter sig problematisk och är någonting som kan innebära skada på samhället och individen.

– Det är upprörande och pekar på en bransch som inte riktigt tål dagens ljus. 

– Marknadsföring som inte håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet kan locka konsumenter att fatta ödesdigra beslut som kan riskera både hälsa och ekonomi. Nu förväntar jag mig att man tar granskningens resultat på allvar och rättar till bristerna.

Foto: E. Yavuz

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen