Tandläkare riktar skarpt meddelande till de som går till tandvården

2024 04 10

Skönhetsindustrin pressar fram nya trender.

Det menar tandläkaren Per Häger som är klinikchef i Karlstad.

Han rasar nu över att allt fler personer kommer in för att bleka sina tänder eller ersätta dem på grund av trender på sociala medier.

Därmed riktar han ett skarpt meddelande till de som går till tandvården.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Högt tryck

Efterfrågan på kosmetisk tandvård är hög, men Häger menar nu att det hela har gått alldeles för långt.

– Det är en stor skönhetsindustri som trycker på, där man på sociala medier trycker ut bilder på hur man ska se ut vara att vara lycklig. Där det ingår ett bländvitt leende som är väldigt onaturligt. Du duger som du är, säger han till SR.

“Är ingen lakej”

Vidare understryker Häger att det inte finns någonting som heter “perfekta tänder”.

– Jag vill inte vara en lakej åt en kosmetikindustri som pushar mig som legitimerad vårdgivare framför sig för att motivera att de ska sälja sina produkter.

“Cynisk industri”

Skönhetsindustrin i stort har under en längre tid kritiserats för att framföra opassande ideal.

– Granskningen av marknadsföringen av skönhetsingrepp målar bilden av en cynisk industri. Det är hög tid att branschen städar upp innan vi myndigheter tvingas att ingripa, har Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell menat om saken.

– Granskningen visar vidare att reklam i sociala medier sällan innehåller information om de risker som ingreppen kan innebära och det är en mycket allvarlig brist.

Inte inom ramarna

Konsumentombudsmannen har även understrukit att marknadsföringen ofta ter sig problematisk och är någonting som kan innebära skada på samhället och individen.

– Det är upprörande och pekar på en bransch som inte riktigt tål dagens ljus. 

– Marknadsföring som inte håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet kan locka konsumenter att fatta ödesdigra beslut som kan riskera både hälsa och ekonomi. Nu förväntar jag mig att man tar granskningens resultat på allvar och rättar till bristerna.

Foto: E. Yavuz

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen