Tandläkare drog ut fel tänder på 13-åring – och för många

2025 01 23

En 13-åring har fått fel tänder utdragna - och för många.

Det är i Stockholm som det hela har ägt rum.

En 13-årig flicka tog sig in till tandläkaren för att dra ut tänder - men tandläkaren drog ut fel tänder och dessutom för många.

Det rapporterar Expressen.

Fel och för många

Flickan skulle egentligen få tänder numrerade 24 och 34 utdragna.

Tandläkaren begick dock misstag - och nummer 23 och 33 drogs ut.

Tandläkaren drog även ut hörntänderna på andra sidan för att få symmetri.

Händelsen har nu anmälts till Inspektionen för vård och omsorg.

Bidragande anledningar

I anmälan framgår att “patienten förlorar sina hörntänder som bedöms vara en viktig tand i bettet”.

Bidragande orsaker till misstaget bedöms vara bristfällig kommunikation och information.

Nu kommer alla kliniker inom allmäntandvården att informeras om en uppdaterad rutin för att undvika liknande missar framöver.

Det kan du göra

Den som upplever missnöje med tandvården har flera olika alternativ - men först och främst ska den berörda kliniken kontaktas.

– Kontakta den tandläkare eller tandhygienist som du har blivit undersökt eller behandlad av. Du kan också kontakta mottagningens chef eller verksamhetschef om du hellre vill det, förklarar 1177.

– Berätta om dina erfarenheter och vad du har synpunkter på. Det kan du göra muntligt eller skriftligt. Det är bra om du ber om ett skriftligt svar för att undvika missförstånd.

Kan gå vidare

Du kan behöva lämna dina klagomål vidare om du inte är nöjd med svaret från mottagningen. 

Det kan vara om ni inte kommer överens eller om det handlar om felbehandling eller skador. 

– Är du inte nöjd med mottagningens svar kan du kontakta patientnämnden. Du kan också kontakta patientnämnden direkt utan att vara i kontakt med mottagningen som du vill klaga på, fortsätter 1177.

– Varje region har en patientnämnd. De kan stödja och hjälpa och ta emot synpunkter och klagomål. De kan också ge dig information om dina rättigheter i tandvården. 

Foto: Enis Yavuz

Text: Redaktionen


JUST NU: Svenskar luras i populär app – miljoner användare

2025 06 05

Sveriges Konsumenter anmäler tillsammans med 24 andra konsumentorganisationer en av världens mest populära appar.

Svenska användare luras systematiskt.

Det anser branschorganisationen Sveriges Konsumenter som nu anmäler den kinesiska klädjätten Shein.

Anklagelserna handlar bland annat om vilseledande design för att lura kunder att öka sin konsumtion.

Det är fula knep som ska få kunderna att köpa mer än de planerat – och som eldar på miljöproblem och överskuldsättning, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i ett uttalande.

Två krav

Organisationen pekar på att konsumenten lider ekonomisk skada till följd av knepen. Dessutom bedöms många av Sheins kläder innehålla kemikalier som inte är tillåtna i Europa.

Nu varnas Shein och måste omedelbart sluta med sina vilseledande metoder, lyder den skarpa uppmaningen.

Två specifika krav ställs nu på det kinesiska företaget:

Att Shein slutar använda vilseledande webbdesign som känsloladdat språk, bekräftelse-skam (”nej tack, jag betalar gärna fullpris!”), infinite scroll (oändligt skrollande), hets med mera som är förbjudet enligt EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder.

– Att Shein bevisar att kundomdömen och påståenden som ”snart slut”, som hela tiden visas på sajten, faktiskt stämmer. Om inte, måste Shein upphöra med den typen av marknadsföring.

"Ren och skär manipulation"

Ändrar inte Shein sina metoder uppmanas myndigheterna att “agera snabbt för att förhindra att fler konsumenter skadas”. 

Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer, säger Johanna Hållén.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Miljoner användare

Shein återfinns även i topp på Råd & Röns ökända svarta lista.

Företaget har kritiserats även i andra europeiska länder. Efter att förra året ha anklagats för att lura kunder i Italien svarade Shein på kritiken och sade att man fullt ut kommer att samarbeta med den utredning som inleddes.

– Vi vill också ta tillfället i akt att bekräfta vårt åtagande att följa lagar och förordningar på de marknader där vi är verksamma och att upprätthålla transparens gentemot våra kunder, framhåller Shein enligt Euronews.

År 2023 laddades Sheins app ned 260 miljoner gånger över hela världen, enligt siffror från Statista. I februari i år framgick det av en undersökning från Kantar Sifo att omkring 500 000 svenskar hade handlat från Shein under det senaste året.

LÄS MER: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen


Trump utfärdar direkt order: “största skandalen i USA:s historia”

2025 06 05

Donald Trump ger order om att utreda vad han kallar för “en av USA:s största skandaler i historien”.

Det meddelar presidenten under natten till torsdagen svensk tid.

Republikanen syftar på sin föregångare, tidigare president Joe Biden, och har beordrat en utredning om demokraten, rapporterar amerikanska medier.

I synnerhet ska det undersökas om Biden använt en automatisk signeringsmaskin, ofta kallad “autopen”, på ett felaktigt sätt vid särskilda presidentbeslut.

"En konspiration"

Trump har framför allt kritiserat Biden för att ha använt den automatiska signeringsmetoden vid benådningar och hävdat att besluten därmed är ogiltiga.

Han kallar det för en “konspiration” ämnad att “missbruka makten i presidentens underskrifter genom att använda en automatisk penna för att dölja Bidens kognitiva nedgång”, skriver CBS.

– Den största politiska skandalen i amerikansk historia, påstår Trump på sin egen sociala medieplattform Truth Social.

Förutom benådningar ska utredningen också granska utnämningar av federala domare.

– Det finns allvarliga tvivel om beslutsprocessen och till och med  graden av Bidens medvetenhet om att dessa åtgärder vidtas i hans namn, framhålls i presidentens order.

Biden: Löjligt och falskt

Joe Biden har svarat på anklagelserna. I ett uttalande kallar expresidenten Trumps påstående som falskt och “inget annat än en distraktion".

– Låt mig vara tydlig. Jag fattade besluten under mitt presidentskap. Jag fattade besluten om benådningar, exekutiva ordrar, lagstiftning och proklamationer. Alla påståenden om att jag inte gjorde det är löjliga och falska, säger Biden enligt CBS.

Har använts av Trump

Den automatiska signeringsmetoden har använts av presidenter i decennier. Trump själv har använt den vid flera tillfällen, liksom Barack Obama.

Jessica Levinson, juridisk expert på CBS, har tidigare sagt att Trump inte har rätt att återkalla benådningar från Biden som signerats genom metoden.

– Detta är inte en gråzon, säger hon till den egna kanalen.

Fortsätter anklaga Biden

Trump har återkommande kritiserat sin föregångare även efter att republikanen flyttat in i Vita huset.

Efter att CNN-journalisten Jake Tapper och Axiosjournalisten Alex Thompson släppt en ny bok om hur Bidenadministrationen påstås ha mörkat demokratens mentala hälsa har spekulationerna om Bidens kognitiva förmåga ökat ytterligare.

LÄS MER: “En jävla mardröm” – dramatiskt avslöjande om Joe Biden

LÄS MER: Donald Trump sprider grotesk teori: påstår att Biden varit död i fem år

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen