Tålamodet slut: tvingar alla turister att betala

2024 02 14

Ett av världens mest välbesökta turistmål har tröttnat på konsekvenserna av alla besökare.

Varje år flockas miljoner människor till ön – som lockar med kritvita stränder och gassande sol.

Men nu får det vara nog.

Det handlar om paradisön Bali i Indonesien – där en besöksavgift för alla turister som vill resa till ön nu träder i kraft, rapporterar AFP.

– Den här avgiften syftar att skydda kulturen och miljön på Bali, säger öns tillförordnade guvernör Sang Made Mahendra i en kommentar.

Nakna och respektlösa turister

Avgiften har varit på gång under ett par års tid, men det är först nu som den faktiskt blir verklighet.

150 000 rupiah, motsvarande ungefär 100 svenska kronor, ska det kosta för den som tänkt resa till Bali.

Bakgrunden till besöksavgiften är en mängd incidenter som bland annat inkluderat "respektlösa handlingar mot den övervägande hinduiska öns kultur”, skriver AP.

Det har exempelvis handlat om att turister poserar nakna när de tar bilder på heliga platser och blottar sig på gatorna.

Fem miljoner besökare

Nästan fem miljoner människor besökte Bali under förra året. Ön återhämtar sig fortfarande efter att ha drabbats hårt av covid-19.

För ett år sedan publicerade den lokala regeringen en etikettguide för utländska turister – på order av migrationsmyndigheterna på ön.

Den nya avgiften ska betalas online och gäller inte för den inhemska befolkningen. Wyan Koster, tidigare guvernör på Bali, sade i somras att han inte tror att den kommer att avskräcka några turister.

– Det är inget problem. Vi kommer att använda det för miljön och kulturen, och vi kommer att bygga bättre infrastruktur så att det blir bekvämare och säkrare att resa till Bali, sade han enligt The Independent.

Åtgärder även i Europa

Bali är inte den enda semesterort som tvingats agera på grund av ett ohållbart turistflöde.

Även i Europa har liknande åtgärder vidtagits. Från och med i år kommer det till exempel att kosta 5,35 euro, cirka 60 svenska kronor, att sätta sin fot i den italienska staden Venedig.

Nederländska huvudstaden Amsterdam är ett annat exempel där turistskatten höjts och i Grekland gick man i höstas så långt som att porta turister från de mest besökta turistmålen.

Foto: M. Stockman

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen