TÅGKAOS: SJ ställer in mängder av tågavgångar runt om i Sverige

2022 07 09

Mitt i sommarsemestern ställer nu SJ in en stor mängd tågavgångar.

Många resenärer drabbas nu av inställda tåg och på SJ är det tunga dagar.

Många hundra tåg ställs in

– Vi i har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till Aftonbladet.

Det handlar om mer än 30 tåg per dag som ställs in och på veckobasis innebär det över planerade 200 tågresor som inte blir av som planerat.

Tågbolaget har helt enkelt inte tillräckligt många anställda för att klara av efterfrågan just nu.

Tåg har blivit jättepopulärt

Att resa med tåg har blivit jättepopulärt bland svenska folket.

Att slippa köra egen bil mil efter mil och istället passa på att sova under resans gång, läsa en bok, umgås med vänner eller köpa en bit mat i restaurangen är något som lockar allt fler.

Men för många som sett fram emot en förbokad resa blir det nu istället en stor besvikelse.

Och till kundtjänst är kön lång och folk som ringer in har till och med svårt att komma fram rapporterar tidningen.

Svaga anställningsvillkor

Martin Alnebring vid fackförbundet Seko SJ förklarar att sommarens personbrist är det värsta han har varit med om.

Dessutom bidrar de svaga anställningsvillkoren till fördjupade problem.

– Vi jobbar varannan helg och vi är inte ens garanterade att vara med familjen när vi är ledig varannan fredag, säger han till tidningen.

SJ vill vända skutan

Men SJ arbetar hårt för att vända på skutan och SJ storsatsar nu 19 miljarder kronor vilket är bolagets största investering någonsin.

Det ska bli 25 nya regionaltåg, nya X2000-tåg och snabbtåg.

– Att åka tåg har blivit attraktivt hos svenska folket på grund av olika anledningar, speciellt efter pandemin, i och med höga bensinpriser och utmaningar med flygen, säger fordonsdirektör Arvid Fredman vid SJ, till GP.

Från Kalmar till Ljusdal

De nya tågen ska erbjuda hög kvalitet när det gäller komfort, mobiltäckning, driftstabilitet, backuputrustning med mera, förklarar SJ.

Tanken är att tågen ska börja rulla år 2026  och trafikera en stor del av Sverige – från Kalmar till Ljusdal.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge.

Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Norge vänder sig till hela världen: “Helt fruktansvärt”

2025 04 28

Norges utrikesminister Espen Barth Eide påkallar hela världens uppmärksamhet.

Det har gått ett och ett halvt år sedan Hamas terrorattack mot Israel den 7 oktober 2023, som dödade över 1 000 personer, och det efterföljande eskalerande kriget i Gaza.

Men världen har tystnat trots att konflikten pågår för fullt, anser Espen Barth Eide.

– Det är en helt fruktansvärd situation. Situationen i Gaza är nu faktiskt värre än den var innan vapenvilan, som bröts av Israel, säger han enligt Dagbladet som hänvisar till en intervju med nyhetsbyrån NTB.

"Alldeles för tyst"

Enligt palestinska hälsomyndigheter har över 51 000 människor i Gaza dödats av israeliska attacker sedan oktober 2023.

Av dessa uppges minst 16 000 vara barn. Tusentals personer saknas i ruinerna.

Både FN:s särskilda sändebud Francesca Albanese och Amnesty International hävdar att kriget är ett pågående folkmord.

– Världssamfundet är alldeles för tyst. Det finns en stark kontrast mellan det som händer i Gaza och det fokus det får, säger Espen Barth Eide.

Han menar att den stora politiska diskussionen istället handlar om tullar numera.

– Samtidigt har situationen i Gaza gått från dåligt itll värre, säger utrikesministern.

Israel: kritiskt skede

När den norska statsministern Jonas Gahr Støre och hans finansminister Jens Stoltenberg var på besök i Vita huset häromveckan fanns inte kriget i Gaza på agendan.

USA:s president Donald Trump har ställt sig helhjärtat på Israels sida. Nyligen bad Israels premiärminister Benjamin Netanyahu om tålamod då kriget går in i en “kritisk fas” för att få hem gisslan som tagits av Hamas.

– Vi befinner oss i ett kritiskt skede av operationen, och vid denna tidpunkt behöver vi tålamod och beslutsamhet för att vinna, säger Netanyahu enligt norska Sol.

Hamas hade då nyligen avvisat ett nytt förslag om vapenvila.

Frankrike: "oacceptabelt"

Flera världsledare, däribland Frankrikes president Emmanuel Macron, har de senaste veckorna kritiserat att nödsändningar till Gazas befolkning till stor del stoppats efter att förhandlingarna om en vapenvila brakat samman.

Det israeliska beslutet att blockera bistånd från att komma in i Gaza är oacceptabelt, framhåller den franska regeringen i ett uttalande.

Sedan tidigare har Internationella brottmålsdomstolen, ICC, utfärdat en arresteringsorder mot Netanyahu för misstänkt krigsbrott i Gazaremsan.

Foto: WTO/Prime Vision

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen