En dryck nobbas på Systembolaget – inte hänt på 30 år
2025 05 28
En produktkategori sjunker kraftigt i försäljning på Systembolaget.
Trenden har pågått sedan vecka nio och syns tydligt i butikerna.
Under flera veckor har kunder ratat amerikanskt vin. Flaskorna stannar helt enkelt kvar på hyllorna.
Det handlar om en minskad försäljning på 15 procent sett till volym under första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året, enligt SR.
Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin beskriver förändringen som “ovanlig”.
Han säger till radion att ingen liknande kundreaktion har skett sedan Frankrike genomförde kärnvapentest på 1990-talet.
– Då minskade franska viner rejält. Det var en ännu större effekt, dessutom är Frankrike det största ursprunget så det blev väldiga minskningar.
Motsatt reaktion
Sedan Donald Trump tillträdde som president i USA har besked efter besked från Vita huset översköljt även svenska medier.
“Normalt” är att ett lands produkter brukar öka i försäljning när det blir väldigt omtalat.
Så har fallet till exempel blivit med Ukraina. Under 2023, det första året med den ryska invasionen, rusade försäljningen av ukrainskt öl med 4 000 procent, enligt Di.
– Vi ser att det finns en efterfrågan, sade Marcus Friari från leverantören Galatea till tidningen för ett år sedan.
Märks mest på vin
När det gäller USA är reaktionen det motsatta.
Men det handlar främst om amerikanska viner. Samma tapp märks inte på sprit.
– Jag tror att det beror på att det finns väldigt mycket alternativ bland viner. Det finns viner med liknande karaktär från olika ursprung, det är lättare att flytt handeln i vinhyllan.
LÄS MER: Strejk på Systembolaget nära
Svag effekt generellt
Liknande ställningstagande har skett även i andra butiker.
I Sverige har Facebooksidan “Bojkotta varor från USA” växt till över 87 000 medlemmar.
– Gruppen har fötts ur den frustration som vi, och många med oss, känner över att världen sedan 20 januari 2025 har blivit en betydligt mer osäker och oförutsägbar plats, framhåller gruppens skapare.
Bojkotten har dock fått blygsamma effekter på ett generellt plan.
– Här har vi ett klassiskt exempel på det så kallade beteendegapet. Kundens attityd avspeglas sällan i dess beteende, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet, till DN.
LÄS MER: Nytt land storsatsar i Sverige – fyller hyllorna på Ica och Coop
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen