Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

2023 02 10

Under fjolårets sista månader minskade försäljningen av alkohol på Systembolaget.

Försäljningsvolymen uppgick till 136,5 miljoner liter under sista kvartalet 2022, jämfört med 140,1 miljoner liter samma kvartal året dessförinnan.

Det framgår när Systembolaget nu presenterar sitt senaste bokslut för förra året, vilket bland annat uppmärksammats av Affärsvärlden.

Effekt efter pandemin

Översatt i procent kan man alltså konstatera att Systembolagets kunder köpte 1,6 procent mindre alkohol jämfört med samma period året tidigare.

Som en konsekvens sjunker även rörelseresultatet.

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer tror sig ha förklaringen.

– Vi ser en avtagande effekt för avskaffande pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, framhåller hon i en kommentar i Systembolagets officiella kommuniké.

– Det lägre rörelseresultatet beror på en lägre försäljningsvolym främst då restriktioner efter covid har hävts och svenskarna har börjat besöka restauranger och resa mer.

Växande problem i specifik grupp

Systembolaget är med sitt alkoholmonopol en speciell aktör med ett uppdrag i samhället som inte liknar vanliga butiker.

Bland annat ska man stötta och sprida forskning om alkoholens skadeverkningar.

Den senaste tiden har man emellertid noterat ett växande problem: äldre människor tycks köpa mer alkohol än förut.

– En grupp som är extra känslig för alkohol är äldre, ändå ser vi ett ökat konsumtionsmönster bland just dessa, kommenterar Ann Carlsson Meyer.

Vidtar åtgärder för att förändra sig

Nu vill Systembolaget förändras och flytta fram positionerna för att skapa större utrymme för bland annat hållbarhet och folkhälsa, inte minst organisatoriskt.

Resurser omfördelas och huvudkontoret i Stockholm omorganiseras.

Man har redan exempelvis haft en stor konferens inom primärvården  i Jönköping som syftade till att öka medvetenheten om det växande problemet med att äldre köper mer alkohol.

– Nu tar vi ett stort steg för att skapa ett modernare och bättre Systembolag för folkhälsan och framtiden, framhäver Ann Carlsson Meyer.

Minskad opinion för monopol

I Systembolagets delårsrapport framgår även att kunderna till stor del är mycket tillfreds med bolagets arbete. Nöjd Kund Index uppgick till 80,7 och opinionsmätningar har visat att 72,9 procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt på alkohol.

Det senare är dock en minskning från förra årets siffra på 75,2 procent.

På sociala medier har det under dagen även uppmärksammats och diskuterats att Systembolaget meddelat att man från och med 1 mars höjer sina priser med ett snitt på 2,6 procent – långt under inflationssiffran som i början av 2023 legat på tolv procent.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen


2 december 2025

Prislappen på hemelektronik chockhöjs

2025 12 02

Elektronikskatten kommer höjas till rekordnivå under 2026.

Från 1 januari nästa år blir det dyrare att köpa tv, diskmaskin, spelkonsol eller annan hemelektronik på grund av en höjd elektronikskatt.

Detta innebär att konsumenter i värsta fall kan komma att få betala upp till nästan 700 kronor mer.

Ny rekordnivå 

Elektronikskatten, formellt kallad skatt för kemikalier i viss elektronik, har sedan 2017 höjts nästan varje år och har totalt ökat med 73 procent.

Den 1 januari 2026 höjs skatten med ytterligare 0,7 procent, vilket innebär att den går upp till 12,42 kronor per kilo för vitvaror och 180,71 kronor per kilo för övrig hemelektronik.

Samtidigt höjs maxbeloppet per vara från 548,21 kronor till 552,27 kronor.

För större produkter, som tv-apparater och tvättmaskiner, kan detta innebära att priset inklusive moms stiger rejält.

– Från årsskiftet får svenska konsumenter betala upp till 690 kronor mer på grund av elektronikskatten när de köper exempelvis en tv, spelkonsol, tvättmaskin eller monitor, uppger branschorganisationen ElektronikBranschen.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden

”Skatten måste tas bort”

Branschorganisationen ElektronikBranschen har länge kritiserat skatten, bland annat i rapporten ”Den ohållbara elektronikskatten”, som lyfter fram negativa konsekvenser för både miljö och svensk konkurrenskraft.

– Hushåll och företag är pressade och ändå lägger staten en extra skatt på vardagens teknik. Elektronikskatten snedvrider konkurrensen, är administrativt betungande och saknar positiva miljöeffekter. Den måste tas bort – inte höjas, säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen.

Enligt Enebrink innebär varje förändring av skatten även stora kostnader för företagen, som måste uppdatera sina system och administration, resurser som enligt henne kunde användas till verkligt miljöarbete.

– Varje gång elektronikskatten ändras innebär det stora kostnader för företagen som behöver ändra i sina system. Det är resurser som skulle kunna användas till riktigt miljöarbete, säger Pernilla Enebrink.

Så påverkas konsumenter

Skatten omfattar både vitvaror som kyl, frys och diskmaskin samt hemelektronik som tv-apparater, datorskärmar och spelkonsoler.

Formellt betalas skatten av tillverkare, importörer eller grossister, men i praktiken går kostnaden vidare till konsumenterna.

Syftet med skatten är att minska farliga ämnen i elektronikprodukter, främst flamskyddsmedel, men branschen menar att den höjda kostnaden har begränsad miljönytta och slår hårt mot både svenska jobb och investeringar.

LÄS MER: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Mohammadreza-alidoost

Text: Redaktionen