Systembolaget riktar meddelande till kunderna – “Det hjälper inte”

2024 04 27

Systembolaget går ut med ett meddelande i samband med de rådande störningarna.

Som bekant har det statligt ägda bolaget drabbats av omfattande problem under den senaste tiden.

Problemen har lett till att distributörer har svårigheter att leverera varor till Systembolaget.

Nu går man ut med en uppmaning till kunderna i samband med störningarna.

“Det hjälper inte”

Uppmaningen handlar om att inte lägga mer beställningar på varor som inte går att leverera.

– Om du har beställt varor som levereras av den drabbade distributören så kommer inte dessa kunna levereras, framhåller Systembolaget via sin webbsida.

– Därför kommer vi makulera just dessa varor i din beställning. Det hjälper inte i nuläget att lägga ny beställning på samma varor som du har fått makulerat.

Butik och e-handel

Vidare förklarar man att såväl fysiska butiker som e-handeln påverkas av störningarna.

– Just nu har ett antal av våra leverantörer som anlitar samma distributör, svårigheter att distribuera sina varor till Systembolaget. 

– Som en konsekvens av detta kan tillgången på vissa varor påverkas tillfälligt i butik och i vår e-handel.

Går inte att märka

Systembolaget har inte möjlighet att märka de varor som hanteras av de drabbade distributörerna.

– Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att märka ut vilka varor som levereras av den drabbade distributören. Vi beklagar detta.

– Våra butikers saldo uppdateras däremot löpande och där ser du vilka varor din butik har i lager. Du är välkommen att kontakta din butik eller vår kundservice vid behov så hjälper vi dig.

Stängt Swish

Det går i nuläget inte att betala med Swish på grund av den rådande situationen.

– På grund av det höga antalet av makulerade kundbeställningar med anledning av störningar i  distributionen av varor har vi stängt av möjligheten att betala med Swish och direktbetalning på vår hemsida. Du kan fortfarande betala med kort då summan på kortet enbart reserveras och inte betalas.

Det finns ingen prognos för när situationen kan vara löst och beställningar kan rulla på i vanlig ordning igen.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt i Norge – riktar blickarna mot Sverige

2024 05 07

Den norska tullen har gjort ett jättefynd.

Uppgifter kommer nu om att den norska tullen har gjort ett mycket stort kontantfynd.

Det rör sig om ett av de absolut största beslagen av kontanter i norsk historia och nu riktar man blickarna mot Sverige.

Anledningen är att det var kontanter i svensk valuta som hittades, till ett värde av 4,2 miljoner kronor.

Det rapporterar norska Dagbladet.

“Organiserat nätverk”

Upptäckten gjordes i en norskregistrerad bil som två personer försökte ta sig in i landet med.

Båda personerna greps, och mycket pekar på att fyndet kan kopplas till gängkriminalitet.

– Läget och storleken på beslaget tyder på att organiserade kriminella nätverk ligger bakom smugglingen, säger tullchefen Øystein Børmer till Dagbladet.

Det är oklart vilken nationalitet de gripna personerna har.

Oro i grannländerna

Oro har uttryckts från såväl Norge som Danmark och Finland angående den svenska gängkriminaliteten och kopplingarna som kan skapas mellan länderna.

NRK:s Nordenkorrespondent Joakim Reigstad har uttalat sig om situationen.

– Det man fruktar som en ”game changer” är att norska ungdomar rekryteras av de svenska nätverken till att utföra brott i Norge, det är något helt nytt som norsk polis fruktar, har han sagt enligt SVT.

“Har ökat”

Den norska polischefen Benedicte Bjørnland bekräftar att norska kriminella ofta köper vapen och explosiva varor av svenska kriminella.

– Sverige har över tid sett en allvarlig utveckling med organiserad kriminalitet men också i Norge syns en negativ utveckling, säger Bjørnland till TV4.

– De senaste åren har aktiviteten från svenska gängkriminella på norsk mark ökat, bland annat genom att de hyrs in för att utföra våldsdåd i Norge.

Flera skjutningar

I Sverige har situationen vad gäller gängkriminaliteten lugnat sig något, men är fortsatt problematisk.

Under den senaste tiden har flera skjutningar skett i bland annat Uppsala, Stockholm och Norrköping.

– Flera patruller skickades mot adressen och ganska snabbt kunde polisen konstatera att det skjutits mot en lägenhetsdörr på Dirigentvägen med skarpa skott. Ingen person hade kommit till skada kunde man konstatera på plats, framhåller polisen via sin webbsida angående dagens skjutning i Uppsala.

Text: Redaktionen


Många Klarna-kunder kommer få pengar på kontot

2024 05 08

Betaltjänsten Klarna kommer att återbetala miljontals kronor till tusentals svenska kunder som lurats av bluffsajter.

Det uppger Klarnas produktchef David Fock.

– Det ser ut som att ungefär 5 000 kunder ska få återbetalningar. Det är kunder som haft klagomål under 2023 och fram till nu, där vi kört om klagomålen enligt våra nya uppdaterade rutiner. När de visar att vi borde gått på kundens ord så blir det en återbetalning, säger han till Di.

Enligt Fock rör det sig om återbetalningar av stora summor. 

– Det blir miljontals kronor. Vårt snittordervärde är knappt 1 000 kronor.

Lurade av bluffsajter

Stormen kring Klarna tog fart i januari. Då uppgav anställda hos företaget  att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till Klarna.

Fenomenet har lett till att Klarna anmälts hundratals gånger hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

I april gav sig Konsumentverket in i diskussionen. Myndigheten meddelade att man överväger rättsliga åtgärder mot Klarna och hänvisade till att bolaget inte iakttagit invändningsrätten.

“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererats enligt förväntningarna.

”Frustrerande och smärtsamt”

Konsumentverket har även uppgett att man inlett en granskning av tio nätbutiker som använt Klarna som betalningsalternativ. I samma veva meddelade Klarna att man klippt banden med de utpekade sajterna.

– Detta är så frustrerande och smärtsamt och jag är så ledsen för vad dessa kunder fått vara med om. Vi jobbar för fullt för att komma åt problemen. Bluffsajterna har blivit enormt mer sofistikerade sista året, säkert med hjälp av AI. Och det ökar lavinartat.

– Vi kämpar med att hitta bättre åtgärder för att skydda kunderna. En del uppdateringar kommer i dagarna, skrev Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på X efter beskedet.

Presenterar åtgärdspaket

I dag, onsdag, uppger Klarna att nya åtgärder är på plats.

Bolagets går fram med en rad åtgärder som ska skydda svenska konsumenter mot oseriösa nätbutiker. Betalningsjätten kommer bland annat börja skilja på ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, uppger Di.

– Vid kassan ska Klarna flagga upp när en partner är obeprövad och Klarna ska  även varna för nätbutiker med en ökande mängd klagomål, rapporterar tidningen.

Vidare lovar Klarna att bolaget ska bli bättre på att stänga av butiker som inte ger tillräckligt med information till konsumenter. Avslutningsvis lovar Klarna att man hädanefter ska ställa hårdare krav på information om ”företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy”.

Foto: Klarna Group

Text: Redaktionen