Systembolaget riktar meddelande till kunderna – “Det hjälper inte”
2024 04 27
Systembolaget går ut med ett meddelande i samband med de rådande störningarna.
Som bekant har det statligt ägda bolaget drabbats av omfattande problem under den senaste tiden.
Problemen har lett till att distributörer har svårigheter att leverera varor till Systembolaget.
Nu går man ut med en uppmaning till kunderna i samband med störningarna.
“Det hjälper inte”
Uppmaningen handlar om att inte lägga mer beställningar på varor som inte går att leverera.
– Om du har beställt varor som levereras av den drabbade distributören så kommer inte dessa kunna levereras, framhåller Systembolaget via sin webbsida.
– Därför kommer vi makulera just dessa varor i din beställning. Det hjälper inte i nuläget att lägga ny beställning på samma varor som du har fått makulerat.
Butik och e-handel
Vidare förklarar man att såväl fysiska butiker som e-handeln påverkas av störningarna.
– Just nu har ett antal av våra leverantörer som anlitar samma distributör, svårigheter att distribuera sina varor till Systembolaget.
– Som en konsekvens av detta kan tillgången på vissa varor påverkas tillfälligt i butik och i vår e-handel.
Går inte att märka
Systembolaget har inte möjlighet att märka de varor som hanteras av de drabbade distributörerna.
– Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att märka ut vilka varor som levereras av den drabbade distributören. Vi beklagar detta.
– Våra butikers saldo uppdateras däremot löpande och där ser du vilka varor din butik har i lager. Du är välkommen att kontakta din butik eller vår kundservice vid behov så hjälper vi dig.
Stängt Swish
Det går i nuläget inte att betala med Swish på grund av den rådande situationen.
– På grund av det höga antalet av makulerade kundbeställningar med anledning av störningar i distributionen av varor har vi stängt av möjligheten att betala med Swish och direktbetalning på vår hemsida. Du kan fortfarande betala med kort då summan på kortet enbart reserveras och inte betalas.
Det finns ingen prognos för när situationen kan vara löst och beställningar kan rulla på i vanlig ordning igen.
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen