Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen