Swish planerar helt ny lösning – “Många tycker det är jobbigt”

2024 08 03

Swish kan snart erbjuda nya lösningar.

En tredjedel av svenskarna tycker att det är jobbigt att be om Swish.

Detta enligt siffror från Kantar Sifo på uppdrag av Ica Banken.

Det är någonting som Swish nu har börjat arbeta med.

Därmed kan nya lösningar snart presenteras, framhåller Swish i ett pressmeddelande.

34 procent

Så mycket som 34 procent anser att det är jobbigt att be om Swish.

– En tredjedel tycker det är jobbigt att be om en Swish, visar nya siffror från Kantar Sifo på uppdrag av Ica Banken, meddelar Swish.

– Svenskarna kan dock vara lugna, det finns knep att ta till och fler lösningar på gång.

“Jobbar på nya lösningar”

Charlotta Lindblad, Head of Communication på Swish, förklarar.

– I dialog med våra användare har vi lärt oss att det finns vissa sociala hinder när det kommer till att be om pengar tillbaka, säger hon.

– Många tycker det är en jobbig grej och man vill inte framstå som snål. Detta är något vi såklart vill göra ännu enklare och håller därför på att jobba fram nya lösningar som ska underlätta att be om pengar och splitta notan.

Tips under tiden

Swish framhåller vidare att det finns några tips att ta del av i väntan på att de nya lösningarna ska presenteras.

– Berätta direkt efter du gjort betalningen hur mycket den andra ska swisha för sin del. Det kan vara jobbigare att ta upp saken i efterhand.

– Våga skicka en förfrågan. Våra studier visar att många är rädda för att glömma skulder och därför är det uppskattat att få en påminnelse.

– Bestäm innan hur betalningen ska delas upp för att minska friktion när det är dags att betala, antingen om det handlar om att splitta notan rakt av eller dela upp exakta kostnader.

“Håll utkik”

Swish uppmanar till att hålla kolla via deras kanaler.

– Swishförfrågningar växer med en årstakt på ca 20 procent. Mer information om nya och förbättrade lösningar kommer. Håll utkik i Swish-appen och på Swish egna kanaler.

Det finns i nuläget inga uppgifter om någon tidsplan för den planerade nya lösningen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Willys uppges vilseleda sina kunder – “helt horribelt”

2025 10 31

De senaste dagarna har Willys plötsligt dumpat sina priser.

Prissänkningen beskrivs som “extrem” av sajten Dagligvarunytt. 

Den sker också i samband med att Pensionärernas riksorganisation, PRO, samlar in underlag för den årliga undersökningen om vilken som är den mest pensionärsvänliga matkedjan.

Källor till Dagligvarunytt uppger att prissättningen “vilseleder” kunderna. En av dem kallar det “oseriöst”. 

Bakgrunden till påståendet är att Willys tidigare legat lägre i PRO:s undersökningar, medan Ica-handlare kammat hem förstaplatsen för billigaste butiker de två senaste åren.

– Det är helt horribla sänkningar, säger en källa inom handeln till tidningen.

Slår tillbaka

Enligt tidningens granskning skiljer sig dessutom priserna markant butikerna emellan.

När kvitton granskades på morgonen den 29 oktober kostade ett urval av PRO:s varor från förra årets matkasse cirka 260 kronor i en Willysbutik.

Några timmar senare var samma varor 100 kronor dyrare i en annan Willysbutik inte långt därifrån.

Willys själva slår tillbaka mot kritiken.

– Vi agerar inte på någon prisundersökning när vi sätter våra priser. Utan att kommentera några specifika produkter så följer vi minutiöst hur priserna rör sig på den svenska dagligvarumarknaden, säger matkedjans marknadschef och presskontakt Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Besöker hundratals butiker

I PRO:s urval ingår varor som ägg, mjöl, smör, kakao och andra basvaror.

När organisationen släppte sin senaste undersökning, som genomförts av drygt 1 000 medlemmar som besökt cirka 680 butiker över hela Sverige, konstaterades matpriserna stabiliserats något men fortfarande var på en hög nivå.

Man kan inte pusta ut. Många med små marginaler måste nog dessvärre minska sina matinköp eller hitta alternativ av sämre kvalitet och lägre pris. Det blir lite mer torftigt helt enkelt, sade Åsa Lindestam, ordförande i PRO, vid tillfället.

Samma organisation varnade i höstas för att den kommande sänkningen av matmomsen inte alls kan komma att gynna kunderna.

Vi i PRO kan det här med att bevaka matpriser. Det finns en betydande risk att matjättarna inte alls sänker priserna, och tar för sig av den lägre momsen i form av vinst, sade Åsa Lindestam i september.

LÄS MER: Willys hemsida kraschade – enormt intresse

Foto: Willys/Axfood

Text: Redaktionen


31 oktober 2025

Är olagligt när man äter på restaurang – få vet nog om det

2025 10 31

En kvinna smakade på sin partners sallad vid ett restaurangbesök i Växjö.

Det skulle hon inte ha gjort.

Personalen reagerade blixtsnabbt och tillkallade vakt och gjorde en polisanmälan, rapporterar Smålandsposten.

Kvinnan och mannen hade besökt restaurangen när det vankades buffé. Mannen var den enda som var hungrig och paret betalade därför för en person och slog sig ned.

Men när kvinnan ändå tog en smakbit från mannens salladstallrik agerade restaurangpersonalen.

– Det blev en tvist i att de bara hade betalat för en person men frun smakade av salladen. Restaurangen tyckte att de skulle betala för båda och vakt fick tillkallas, säger polisens presstalesperson Ola Severinsson till tidningen.

Gästen polisanmäldes

I den polisanmälan som upprättades rubricerades det misstänkta brottet först som stöld. Därefter ändrades det till snyltningsbrott av ringa art. 

Få känner sannolikt till att det kan vara olagligt att äta från någon annans tallrik på en restaurang eller en buffé. Men faktum är att det skulle kunna leda till böter.

– Ett potentiellt brott som beteendet i fråga kan utgöra är stöld, då konsumtion av mat utan möjlighet eller vilja att betala för sig innebär en fullgjord stöld. Men då värdet på stöldgodset troligen är litet borde det endast rubriceras som ringa stöld, 8 kap. 2 § brottsbalken. Påföljden för ringa stöld kan innebära böter eller fängelse i högst sex månader, har den juridiska rådgivaren Hampus Lagerquist på Lawline tidigare förklarat om ett liknande ärende.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Uppmärksammat buffébråk

Buffébråket i Växjö sker efter den uppmärksammade händelsen i Katrineholm som blev en snackis i hela Sverige förra veckan.

En lunchgäst hade då ätit fyra pannbiffar på en buffé men blev efteråt uppringd av restaurangen som ansåg att två biffar hade varit nog.

Enligt Mats Danielsson, vett- och etikettexpert, var det ett märkligt agerande från restaurangen.

– En buffé är en buffé. Har man inte satt en gräns i förväg är det fritt fram, säger han till TV4.

LÄS OCKSÅ: Populära räkor i butiker utreds – kan vara farliga

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen