SWISH-HAVERI: Går ut med uppmaning till användare
2023 06 09
Ett stort Swish-haveri har orsakat många oavsiktliga transaktioner.
Flera rapporter har gjort gällande att driftstörningar hos betaltjänsten i slutet av maj ledde till att pengar vid flera tillfällen drogs dubbelt när folk försökte swisha.
Nu, först ett par veckor efteråt, går Swish ut med en uppmaning till sina användare kopplat till händelsen.
Företaget kommer inte att kunna hjälpa till med att få tillbaka betalningar som dragits felaktigt.
Istället uppmanas användarna att kräva in dessa själva från mottagaren, rapporterar Dagens Nyheter på fredagen.
"Kontakta mottagaren"
Swish förklarar i ett mejl till tidningen att användare den 27 maj fick upp ett felmeddelande när de försökte genomföra betalningar.
I meddelandet stod att användarna behövde kontrollera om pengarna dragits. Innan man hade gjort det skulle man inte prova att swisha på nytt.
Men om meddelandet ignorerades, och nya försök ändå gjordes, kan det ha orsakat att mottagaren tagit emot pengarna upprepade gånger.
– Om detta hänt behöver man kontakta mottagaren av betalningen för att få pengarna tillbaka, uppmanar Swish, enligt DN.
Kan inte kontrollera
Exakt hur många kunder som påverkats av strulet har Swish inte gått ut med.
Betaltjänsten framhåller också att företaget inte i efterhand kan kontrollera om en betalning genomförts med flit eller inte.
– Det är därför som man som användare behöver vända sig till mottagaren, uttrycker presstjänsten på Swish.
Låg nere två timmar
Lördagen den 27 maj låg Swish nere i drygt två timmar.
Swish gick då ut med att det berodde på driftstörningar.
– Den som försökte föra över pengar via appen fick ett meddelande om att tjänsten låg tillfälligt nere, rapporterade SVT vid tillfället.
Åtta miljoner användare
Även i måndags drabbades Swish av omfattande tekniska problem.
Båda haverierna drabbade en mycket stor del av svenska folket.
Hela åtta miljoner svenskar använder sig av betaltjänsten, som funnits tillgänglig sedan 2012, enligt företaget själva.
– Det motsvarar 77 procent av hela Sveriges befolkning, skriver man på sin hemsida.
Enligt Swish genomförs cirka 2,7 miljoner betalningar varje dag. Drygt hälften av dem går till företag.
Foto: Swish
Text: Redaktionen