Swedbank varnar: Två grupper får mindre pengar

2025 01 02

Många svenskar kommer få mer pengar i plånboken under 2025.

Det fastslår storbanken Swedbank i en färsk analys.

Högre inkomster, lägre skatter och sjunkande räntor kommer leda till att de flesta får 600 till 3000 kronor mer i plånboken varje månad.

– De allra flesta ser ut att få en ökad köpkraft 2025. Inte minst hushåll med höga inkomster och stora bolån bör märka av ett tjockare lönekuvert och lägre ränteutgifter, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom. 

Villaägare blir de stora vinnarna. De får över 4 000 kronor mer per månad i ökad köpkraft, enligt Swedbanks beräkningar.

Tre grupper får ett jobbigt år

Alla hushåll kan dock inte räkna med att få mer i plånboken under 2025.

Swedbank flaggar för att framför allt tre grupper kan få ett kämpigt år: boende i hyresrätt, arbetslösa och studenter.

– Små eller måttliga inkomstökningar i kombination med stora hyreshöjningar kommer att sätta ytterligare press på framför allt arbetslösa, studenter och ensamstående med barn i hyresrätt, framhåller storbanken.

Vidare pekar Swedbank på att den tillfälliga höjningen av bostadsbidraget till barnfamiljer försvinner den 1 juli, vilket befaras slå mot redan svårt utsatta hushåll.

Två grupper får mindre pengar

Arbetslösa och studenter är de största förlorarna, enligt rapporten.

Grupperna kommer sannolikt få mindre pengar i plånboken under 2025.

Swedbanks räkneexempel visar att arbetslösa och studenter får upp till 450 kronor per månad i försämrad köpkraft jämfört med januari 2024.

Siffran kan jämföras med att löntagares köpkraft beräknas öka med över 1 000 kronor i månaden.

– Lägre inflation och högre inkomster kommer tillsammans med lägre inkomstskatter innebära att många hushåll får mer pengar i plånboken både nominellt och realt. Vår bedömning är att löntagare bland de 30 vanligaste yrkesgrupperna kommer att få ca 1 200 kronor mer i plånboken efter skatt men med hänsyn till den generella inflationen blir det ca 1 000 kronor mer i plånboken, framhåller Swedbanks analytiker.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen