Swedbank pekar ut vanlig vara i matbutiker – “börja bunkra”

2024 04 05

Experter varnar för en “härdsmälta” för en väldigt populär vara i Sveriges livsmedelsbutiker.

Kakaopriserna steg förra veckan till rekordnivåer på råvarubörserna i både London och New York.

Detta efter tredje rundan av usel skörd i Afrika där såväl Ghana som Elfenbenskusten, som tillsammans producerar mer än hälften av hela världens kakaoskörd, har drabbats av extremväder och sjukdomar.

Nu varnar bland annat Nestlé, som äger chokladmärken som KitKat, Smarties och After Eight, att priserna kommer att öka efter att kakaopriserna i sig tredubblats på ett år, rapporterar The Guardian.

Swedbank: "Bunkra upp"

Förra veckan parkerade kakaopriset på 10 000 dollar per ton. Det har aldrig hänt tidigare.

Och nu uppmanar Swedbanks råvaruanalytiker Jörgen Kennemar chokladälskare att börja bunkra sitt favoritgodis – för det lär bli ännu dyrare.

– 10 000 dollar per ton är dyrare än att köpa koppar. Så ja, det är bra att kunna bunkra upp, säger analytikern till Expressen.

"Oundviklig chokladkris"

Nyhetssajten Bloomberg har tidigare talat om en “oundviklig chokladkris”. Nyligen gick även Ulf Mazur, grundare av oberoende Matpriskollen, ut och flaggade för att choklad riskerar att bli en lyxvara i framtiden.

– Den galna prisökningen efter nyår på kakaobönor, med de högsta kakaopriserna på i alla fall 50 år, kommer få effekter på chokladpriserna framöver, sade han i mars.

Smyger in billigare ingredienser

Enligt Nestlé har man dock hittills bara “överfört en bråkdel av prisökningen till konsumenterna 2023”.

– Men vi kan behöva göra ansvarsfulla justeringar av prissättningen i framtiden med tanke på de ihållande höga kakaopriserna, säger en talesperson för företaget till The Guardian.

Förra månaden uppmärksammades dock samma företag för att vilseleda kunder genom att smyga in billigare ingredienser i godiset, bland annat anklagas man för att ha gjort palmolja till en central ingrediens.

Blir tveklöst dyrare

Swedbankanalytikern Jörgen Kennemar är säker på att den generella prisuppgången dock kommer att få följder även här i Sverige.

Exakt när är dock svårt att avgöra på grund av faktorer som leveranstider eller befintliga lager. Hur mycket dyrare det blir är också svårt att svara på.

– Det beror delvis på kronan, som inte gör saken bättre. Det finns en uppenbar risk att det här slår igenom i olika delar av sektorn, säger Jörgen Kennemar.

LÄS MER: Chokladen After Eight pekas ut – kunder uppges ha blivit lurade

Foto: MarcusOscarsson.se resp Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen