Swedbank flaggar för kraftig höjning – 1,2 miljoner hushåll i riskzonen

2024 03 13

Boendeutgifternas andel av hushållens disponibla inkomster ökade och försämrade därmed möjligheterna att köpa en bostad under sista kvartalet 2023.

Det framgår av Swedbanks boindex för årets sista kvartal.

I undersökningen mäts hushållens möjligheter att köpa bostad. 

Under kvartal fyra 2023 sjönk Swedbanks sammanvägda boindex från 96 till 93. I korthet innebär det att den som köper en bostad i dag behöver lägga 32 procent av sina sammanlagda inkomster på boendeutgifter. 

– Säg den lycka som varar. Föregående kvartal steg boindex och en strimma hopp om att bostadsmarknaden började få bottenkänning spred sig. Siffrorna för kvartal fyra ska inte övertolkas men det är klart att det inte är positivt när Boindex sjunker, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

”Riskerar att behöva höja kraftigt”

I undersökningen vänder Swedbank även blicken mot Sveriges bostadsrättsägare och bostadsrättsföreningar.

I dag har Sverige cirka 30 000 bostadsrättsföreningar som äger och förvaltar drygt 1,2 miljoner lägenheter. Swedbank varnar för att många av hushållen riskerar ”stora avgiftshöjningar” under 2024.

Storbanken hänvisar till en fördjupningsrapport till boindex som visar att många bostadsrättsföreningar kommer behöva höja sina årsavgifter rejält.   

– Inte minst föreningar med stora lån riskerar att behöva höja sina avgifter kraftigt när föreningens bundna lån ska villkorsändras, framhåller Swedbank i sin rapport.

Uppmaning till bostadsrättsägare

Nu går storbanken ut med en uppmaning till Sveriges bostadsrättsägare.

Swedbank framhåller att bankens fördjupningsrapport visar hur bostadsrättshavare själva kan räkna ut hur mycket månadsavgiften behöver höjas på grund av högre räntor.

En uträkning som kan vara klok att göra, enligt bankens sparekonom Arturo Arques. 

Han vänder sig i synnerhet till personer som planerar att köpa en bostadsrätt. Ökad kunskap minskar risken för att betala ett för högt pris vid en affär, betonar experten.

– Att beräkna om en bostadsrättsförening tar ut rätt årsavgifter är en viktig del när man analyserar en bostadsrättsförenings ekonomi. Tyvärr är det inte alla som gör det innan man köper en bostadsrätt, säger Arturo Arques. 

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen