SVT beklagar: Nya besked om Kalle Anka på Julafton
2023 12 06
Det här riskerar att bli sista året med “Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”.
Sedan 1960 har tidpunkten klockan 15.00 på julafton varit helig i många hushåll.
Då sändes det omåttligt populära julinspirerade Disneyprogrammet för första gången i svensk tv – och traditionen har fortsatt genom alla år.
Men nu kommer ett oroväckande besked från SVT, rapporterar Göteborgs-Posten.
Det här kan, om det vill sig illa, bli sista året för Kalle Ankas jul.
– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, säger Karolina Stallwood, inköpschef på tv-kanalen, till tidningen när hon får frågan om hur det blir nästa år.
Locket på
SVT försäkrar visserligen att ambitionen är att Kalle Anka ska få leva vidare.
Men beslutet ligger inte i tv-kanalens händer då sändningsrättigheterna köps in från Disney – och de förhandlingarna är bundna av benhård sekretess.
Tv-kanalen kan inte ens lämna ut information om kontraktslängden – eller hur lång tid framåt som sändningsrättigheterna är säkrade.
– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt, säger Karolina Stallwood.
Förändrats flera gånger
Genom åren har Kalle Ankas jul förändrats och gjorts om flera gånger.
Bland annat har "Djungelboken" och "Askungen" försvunnit i omgångar, och 1998 saknades Robin Hood på grund av att rättigheterna hade gått ut.
Även "Tjuren Ferdinand" byttes ut vid ett tillfälle och ersattes av “Den fula ankungen” – men SVT fick backa efter en massiv kritikstorm.
Klipp har tagits bort
Flera filmer har även klippts om, ibland för att de varit för långa och ibland för att de ansetts vara våldsamma eller ur tiden.
Till exempel har en scen tagits bort från “Musse Piggs camping” där Långben sticker en gaffel i eluttaget.
Mycket uppmärksamhet fick också rensningen av förlegade nidbilder i “Tomtens verkstad”, då scenerna med en blond flicka, en svart docka och en kosackdansande man plockades bort då de ansågs symbolisera stereotyper.
Beslutet fattades av Disney – inte av SVT som var maktlösa i frågan.
– Det är mer en självsaneringssak för Disney, sade SVT:s kommunikationsansvarig för Disney i Norden, Linda Andersson, till tv-kanalen vid ett tidigare tillfälle.
Intresset sjönk
I julas sjönk intresset för Kalle Ankas jul då 300 000 färre tittare bänkade sig för att titta på klassikern jämfört med året dessförinnan.
Totalt såg ändå drygt 3,4 miljoner personer programmet.
Det här året får Kalle Anka konkurrens av gamla klipp från Astrid Lindgren-filmer som ska in i tablån på julafton.
LÄS MER: SVT ändrar upplägg på julafton
Foto: Clement M resp Kin Li
Text: Redaktionen