SVERIGE: Vill stoppa flygplan från Turkiet

2022 06 02

Turkiet fortsätter att motsätta sig ett svenskt medlemskap i Nato.

Enligt Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan har inte Sverige uppfyllt några av de krav som ställts från turkisk sida.

Flera krav

Turkiets kravlista är lång. Bland annat vill landet att Sverige och Finland slutar stödja PKK, som är terrorklassade av både EU och Turkiet.

Turkiet vill även att Sverige avslutar sitt stöd till YPG, som Sverige inte anser är en terrororganisation.

Avslutningsvis vill Erdogan att Sverige och Finland stoppar sanktionerna som infördes efter att Turkiet köpte ryska vapensystem 2019.

Hårt mot hårt

Trots svenska försök till eftergifter går förhandlingarna trögt.

I ett tal till det turkiska parlamentet under onsdagen sa Erdogan att han ännu inte fått några konkreta förslag från Sverige eller Finland gällande kravlistan, rapporterar Reuters.

Enligt Michael Rubin, amerikansk Mellanösternexpert, bör Sverige ändra taktik och sätta ”hårt mot hårt”.

Slå mot ekonomin 

Michael Rubin menar att Turkiets ”akilleshäl” är landets krisande ekonomi. Om Sverige och Natomedlemmar riktar åtgärder som slår mot Erdogans statskassa kan presidenten tvingas ändra sin hårda retorik, konstaterar Turkietkännaren.

– Alla åtgärder som försvagar Turkiets valuta är åtgärder som Erdogan inte kan stå emot särskilt länge. Att begränsa turismen till Turkiet kan också vara en nyckel, eftersom turistsektorn är så svag att Erdogan tvingats skjuta upp skolstarter för att uppmuntra inhemsk turism. Det handlar inte bara om pengar utan även om potentiella röster i presidentvalet 2023, säger han till SvD.

Stoppa flyget

Michael Rubin föreslår en konkret åtgärd. Han tycker att Sverige tillsammans med andra länder bör hota statligt ägda flygbolaget Turkish Airlines med sanktioner.

– Hur det kan få fortsätta flyga till Sverige eller någon annat Natoland medan detta pågår är obegripligt. Att det är effektivt att rikta in sig på Turkish Airlines visade sig också förra året när ett tyst EU-hot om sanktioner mot flyg­bolaget fick Turkiet att sluta flyga irakiska migranter till gränsen mellan Vitryssland och Polen, säger han till SvD.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen