SVERIGE: Vill göra det jobbigare att köra bil – “Elbilar inte lösningen”

2024 04 14

En trafikforskare föreslår flera åtgärder för att minska trafikutsläppen.

Debatten om åtgärderna kring att minska biltrafikens utsläpp går fortsatt varm.

Från håll förespråkas subventionering av elbilar, medan vissa lyfter fram andra åtgärder.

Trafikforskaren Till Koglin ser inte elbilar som lösningen, utan vill förändra sättet som trafiken rör på sig i städerna.

Det rapporterar SVT.

Behövs nya åtgärder

Koglin, som är docent vid Lunds universitet, menar att för att klara klimatmålen behövs nya åtgärder.

Han vill göra det jobbigare att vara bilist inne i städerna.

– Reducera antalet parkeringsplatser, sänk hastigheten, satsa på gång-, cykel- och kollektivtrafik, säger han till SVT.

“Elbilar inte lösningen”

Koglin förespråkar en minskad biltrafik, trängselavgifter och miljözoner.

– Vi löser inte den här problematiken med att ha elbil, utan det vi måste göra är att sluta bygga externa shoppingcenter och externa etableringar, säger han.

Han lyfter fram flera europeiska städer som har begränsat biltrafiken med framgång, däribland belgiska Gent och Frankrikes huvudstad Paris.

Flera städer

Andra städer som har haft framgångar med att begränsa biltrafiken är Oslo, Bristol och Catania.

– Vår studie visar att det finns europeiska städer som lyckas med att minska bilanvändningen, och skapa förutsättningar för ett mer hållbart resande och förbättrad livskvalitet för invånarna, säger Kimberly Nicholas vid Lunds universitet till sajten Forskning.se.

– Vi hoppas att andra städer kan lära sig av och implementera dessa strategier.

Regeringen arbetar

Regeringen framhåller att man arbetar med frågan på flera sätt.

– Sveriges miljöpolitik handlar om att skapa ett samhälle som är fritt från utsläpp och farliga gifter med hänsyn till både människor, djur och natur, meddelar regeringen via sin webbsida.

– Den handlar också om att skapa ett hållbart samhälle som är anpassat till ett förändrat klimat. 

– Många klimat- och miljöfrågor är globala och därför sker en stor del av arbetet i samverkan med andra länder.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


TRUMP: Alla måste följa avtal – utom USA

2025 06 21

Trump menar att USA inte behöver följa ett kommande avtal – men det är viktigt att andra länder gör det.

Den 24-25 juni samlas representanter för Natos medlemsländer för ett toppmöte i Haag i Nederländerna.

Inför mötet har USA krävt att Natoländerna ska komma överens om ett nytt 5-procentsmål vad gäller försvarsutgifter, vilket man väntas komma överens om på mötet.

Men det finns ett land som inte behöver följa ett sådant avtal, anser Donald Trump.

”Vi behöver inte göra det”

USA:s president Donald Trump anser att hans eget land inte behöver följa det nya 5-procentsmålet som man väntas komma överens om, rapporterar Politico.

– Jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att de behöver göra det, säger Trump på frågan om USA behöver följa ett 5-procentsmål, enligt tidningen.

Detta alltså trots att Trumpadministrationen har varit den drivande kraften bakom förslaget att varje land ska tvingas lägga 5 procent av BNP på försvarsutgifter.

– Vi har stöttat Nato så länge… Så jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att Natoländerna behöver göra det, absolut, säger presidenten.

USA har under lång tid tagit ett mycket stort ansvar även för andra länders säkerhet, och därför anser alltså Donald Trump att USA med gott samvete kan ignorera ett 5-procentsmål även om man kommer överens om det inom Nato.

De lägger störst andel på försvaret

USA lägger idag 3,4 procent av BNP på försvarsutgifter, alltså en bra bit över det nuvarande 2-procentsmålet, som många andra Natoländer ofta inte har levt upp till men förväntas leva upp till under 2025.

USA är idag det Natoland som lägger tredje störst andel av BNP på försvarsutgifter, efter Polen (4,12 procent) och Estland (3,43 procent).

Inför Natomötet på tisdag har Spanien meddelat att landet inte kan leva upp till ett 5-procentsmål. Landets regering uppger att man inte tänker sätta käppar i hjulen för ett sådant beslut vid Natomötet i Haag, men att man inte kommer att följa överenskommelsen.

LÄS OCKSÅ: Europeiskt land går emot Nato – risk för storbråk

Glädjebesked för Trump – avgörande vändpunkt för Nato

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Europeisk stad erbjuder gratis boende

2025 06 21

En stad i Tyskland är i behov av nya invånare.

Många städer runt om i världen lider av dramatiska minskningar i befolkning.

Människor lämnar städerna som får problem med ekonomin, och flera städer satsar på olika typer av initiativ för att locka nya invånare.

En stad i Tyskland gör nu just det – genom att erbjuda gratis boende, rapporterar CNN.

Gratis boende

Eisenhüttenstadt, som ligger på gränsen till Polen cirka 60 mil från den tyska huvudstaden Berlin, erbjuder en 14-dagars provvistelse för potentiella nya invånare.

Följande framgår av ett uttalande från kommunstyrelsen:

– Projektet riktar sig till alla som är intresserade av att flytta till Eisenhüttenstadt -- till exempel pendlare, personer som är intresserade av att återvända till staden, kvalificerade arbetare eller egenföretagare som vill ha ett miljöombyte.

“Utvalda deltagare”

Utvalda deltagare kommer att bo gratis i en möblerad lägenhet från 6-20 september som en del av ett ”innovativt invandringsprojekt” som heter ”Make Plans Now”.

För att hjälpa deltagarna att få en känsla för staden kommer kommunen att anordna ett antal aktiviteter, bland annat en rundtur, en fabriksvisning och olika utflykter.

Kommunen kommer också att uppmuntra deltagarna att stanna kvar permanent genom att lokala företag erbjuder praktikplatser samt jobb- och intervjumöjligheter.

Liknande problem

En annan stad i Östtyskland som har liknande problem är Guben i Brandenburg.

Även där tas initiativ för att försöka locka folk.

– Det är inga problem att hitta prisvärda bostäder, det finns inga trafikstockningar, det finns ingen rusningstid och jag har aldrig haft problem med att hitta en parkeringsplats, säger en invånare som tyska DW har pratat med.

Många städer

Guben och Eisenhüttenstadt är bara två av hundratals industriorter och städer i det forna öst som genomgick stora demografiska förändringar efter den tyska återföreningen 1990. 

Sjunkande födelsetal, utflyttningen av främst unga människor till de västra delstaterna och den ökande förväntade livslängden har påskyndat de demografiska problemen.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen