SVERIGE: Var fjärde restaurang begår mycket allvarligt misstag

2023 02 07

Var fjärde restaurang och kafé i Sverige lämnar fel information om allergena ingredienser.

Det visat ett nationellt kontrollprojekt från Livsmedelsverket och miljöförvaltningen i Malmö

–  Att en allergiker så ofta riskerar få fel information på restauranger är mycket allvarligt då det kan leda till allergiska reaktioner. Restauranger och liknande verksamheter har en skyldighet att informera om allergena ingredienser i maten de serverar, säger projektledaren Maria Svensson,  enhetschef för livsmedelskontrollen i Malmö stad.

Kunder som fått felaktig information om allergener på en restaurang eller annat serveringsställe uppmanas att kontakta sin kommun.  

– Om en konsument inte har fått rätt information är det bra att höra av sig till livsmedelskontrollen i sin kommun. Då kan livsmedelskontrollen reda ut varför det blev fel, säger Maria Svensson.

Fakta undersökningen

Totalt ställdes frågor om 4 344 produkter som säljs på 2 172 restauranger, kaféer och andra storhushåll. 

– Fel allergeninformation lämnades för 17 procent av produkterna hos 25 procent av restaurangerna och kaféerna, rapporterar Livsmedelsverket.

Ett mycket allvarligt misstag som kan få stora konsekvenser.

– Den som är allergisk eller överkänslig mot vissa ingredienser ska kunna lita på att en restaurang kan ge rätt information om allergena ingredienser i mat och dryck som de serverar, understryker myndigheten.

Flera produkter sticker ut

Kontrollprojektet visar att senap och selleri var de allergener som verksamheterna missade att ge ut korrekt information om i flest fall  – 223 gånger för senap och 171 för selleri.

Fel information angående mjölk, ägg och gluten gavs i mer än 100 fall vardera. 

Fel information om jordnötter och nötter var ovanligare. Där gavs fel information i tre respektive tio fall.

Personer som är allergiska mot mjölk, ägg och gluten kan påverkas lika illa som nötallergiker.

Det påpekar Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket. 

– Det är vanligt med allergi mot mjölk, ägg och vete i Sverige och reaktionerna mot dessa livsmedel kan bli lika allvarliga som allergiska reaktioner mot jordnötter eller nötter. Att information om dessa vanliga allergener missas så ofta innebär att risken för allvarliga reaktioner är särskilt stor.

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen