SVERIGE: V-ledaren ställer krav på regeringen

2022 10 11

Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar kräver att regeringen vidtar nya åtgärder för att sätta press på Iran.

Det framför V-ledaren tillsammans med partitoppen Håkan Svenneling i en artikel i GP.

–  Sverige kan inte passivt se på medan frihetskämpar mördas av en fundamentalistisk diktatur. Därför kräver Vänsterpartiet att regeringen vidtar åtgärder för att sätta press på Iran, framhåller V-topparna.

Vidare betonar Dadgostar och Svenneling att Sverige under kommande veckas EU-möte i Bryssel bör verka för att unionen inför nya riktade sanktioner mot det iranska ledarskiktet.

De anser även att Sverige i en större utsträckning ska verka för att utreda och lagföra brott som i dag begås i Iran.

– Det finns en möjlighet för länder som Sverige att utreda och lagföra brott, oavsett var de är begångna eller vilken nationalitet som gärningsmannen eller målsäganden har. Den möjligheten ska vi använda. Även dagens övergrepp ska en dag straffas, understryker vänsterpartisterna.

Kritiserar Ann Linde

Nooshi Dadgostar och Håkan Svenneling riktar även kritik mot Sveriges avgående utrikesminister Ann Linde (S).

V-topparna kritiserar utrikesministern för hennes möte med sin iranske motsvarighet Hossein Amir-Abdollahian i samband med FN:s generalförsamling i New York.

– Det är inte tid att ge legitimitet åt det iranska styret såsom utrikesminister Ann Linde gjorde när hon poserade med den iranska utrikesministern vid sitt besök i New York nyligen, framhåller Dadgostar och Svenneling.

Stora protester

Protesterna i Iran startade med Mahsa Jina Amini död den 16 september i landets huvudstad Teheran. Den 22-åriga kvinnan dog efter att hon gripits av moralpolis på grund av att hon inte bar slöja.

En omfattande protestvåg har följt efter dödsfallet. Den iranska polisen har svarat med våld. Många människor har dödats i protesterna.

Även kvinnor som bär hijab, samt några religiösa ledare, har ställt sig bakom protesterna, vilket enligt  journalisten och Iranexperten Negar Mortazavi är anmärkningsvärt.

– Många kvinnor som bär hijab har sagt ”Jag är en hijabi-kvinna men jag är emot moralpolisen. Gör inte detta i mitt namn”, säger hon till SVT Nyheter och tillägger:

– Den här gången är det kvinnorna som står i fokus och protesterna är i grunden en kvinnorevolt och har feministiska mål. Men man gör även revolt mot andra orättvisor som religiöst tvång, statens övervåld, patriarkatet, den ekonomiska krisen, samt annat som man håller staten ansvarig för.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen