SVERIGE: Tydligt skifte gällande alkoholkonsumtion

2023 07 13

På sommaren ändras svenskarnas alkoholvanor.

När det blir varmt är det många som tar fram en öl eller ett glas vin att njuta av i solen.

På uppdrag av IQ har Novus genomfört en undersökning av hur svenskarnas alkoholvanor ser ut när det blir sommar.

Det visar sig att varannan svensk dricker mer alkohol under sommaren, rapporterar SVT.

Resultatet visar även att omkring varannan person ser inlägg på sociala medier där alkohol framställs på ett positivt sätt.

– Personer som ser vänner posta alkoholromantik tenderar att dricka mer själva, säger Tobias Eriksson som är chefsöverläkare.

Risken ökar

Tidigare forskning från Centralförbundet för alkohol-och narkotikaupplysning pekar på att sociala medier kan påverka.

När unga personer ser sina vänner lägga ut innehåll om alkohol så ökar risken för att de själva kommer att dricka den närmaste månaden.

Framför allt kvinnor

Undersökningen intervjuade personer mellan 18 och 84 år.

Det är framför allt kvinnor mellan 35 och 49 år som ökar alkoholkonsumtionen under sommaren.

– Det kan handla om att kvinnor många gånger är dubbelarbetande i sin vardag och under sin ledighet får möjligheten att släppa på normer och krav, säger Tobias Eriksson.

Föräldrar med barn hemma ändrar även sina vanor mer än snittet.

Kan vara svårt

Organisationen IQ verkar för att sprida kunskap angående alkoholkonsumtion i Sverige.

De har en vision om ett samhälle där alkoholdrycker konsumeras med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

– Det kan vara svårt att hantera alkohol. Och ännu svårare att inse att man inte kan det. Det är därför IQ finns, förklarar organisationen.

– Vi finns för att de som dricker ska kunna göra det på ett smartare sätt, med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Fristående dotterbolag

IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, understryker att kunskap om alkohol är centralt.

– Genom kommunikationsinsatser som kampanjer, utspel i media och digitala tjänster vill vi uppmärksamma och utmana alkoholnormen i samhället och de problem som alkohol leder till, förklarar de.

Foto: K. Knight

Text: Redaktionen


JUST NU: Japaner panikslagna – regeringen går ut och lugnar

2025 07 05

Regeringen går ut och lugnar skräckslagna japaner.

Japans regering går på lördagen ut och varnar för risken för kraftiga jordbävningar.

Samtidigt försöker regeringen lugna människor efter att en märklig profetia fått spridning.

Rykten gör gällande att en stor katastrof ska inträffa på lördagen, rapporterar CNN.

Märklig profetia

Profetian om en stor katastrof är hämtad från en japansk tecknad serie, en så kallad manga.

I manga-boken ”The Future I Saw”, som publicerades 1999 och gavs ut igen 2021, varnas det för en ”verklig katastrof”, enligt kanalen.

Enligt den påstådda profetian ska den stora katastrofen inträffa i Japan nu på lördagen den 5 juli.

Vissa har tolkat mangan som en verklig spådom, trots att manga-konstnären bakom boken, Ryo Tatsuki, säger att hon ”inte är en profet”.

Det sägs dock att Ryo Tatsuki redan har förutsett en stor katastrof, nämligen jordbävningen och tsunamin i Fukushima 2011.

Detta har lett till en stor oro bland både japaner och turister. Nu manar regeringen till lugn.

Turister håller sig undan

Turismen i Japan uppges ha påverkats av spådomen. Vissa resenärer har valt att undvika Japan, som annars är en populär turistdestination, inte minst bland andra asiater.

Antalet ankomster från Hongkong sägs ha minskat med 11 procent i maj jämfört med samma månad förra året. I just Hongkong har ryktesspridningen varit stor, enligt kanalen.

Japans regering uppmanar nu folk att inte tro på ”ogrundade förutsägelser” om en större katastrof.

Samtidigt varnar regeringen för möjliga jordbävningar sydväst om landets huvudöar, där det skett flera jordbävningar de senaste veckorna. Detta har gett nytt bränsle åt ryktena om en större katastrof.

– Med vår nuvarande vetenskapliga kunskap är det svårt att förutsäga den exakta tidpunkten, platsen eller omfattningen av en jordbävning, säger Ayataka Ebita, chef jordbävnings- och tsunamiövervakningen i Japan.

– Vi ber folk att basera sin förståelse på vetenskapliga bevis, tillägger Ebita på en presskonferens.

Text: Redaktionen


McDonalds får beröm – restauranger sågas

2025 07 05

Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig bättre än vanliga restauranger i ett specifikt hänseende.

I januari 2024 började en ny lag gälla i Sverige.

Enligt lagen måste alla restauranger som serverar mer än 150 take away-måltider om dagen erbjuda flergångsförpackning.

Men nästan alla struntar i lagen. Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig dock bättre.

Många struntar i lagen

Restauranger som säljer take away-måltider måste alltså erbjuda möjligheten att köpa maten i en låda som kan återanvändas.

Men de flesta struntar i det, rapporterar Sydsvenskan, som har gjort en stor kartläggning som visar att nästan alla serverar i plastlådor utan alternativ.

Samtidigt visar en Novus-undersökning att 72 procent av svenskarna inte ens känner till att de har rätt att bli erbjudna förpackningar som kan återanvändas, enligt tidningen.

Men hamburgerkedjorna sköter sig alltså bättre.

Hamburgerkedjor sköter sig bättre

McDonalds, Burger King och Max erbjuder möjligheten att välja dryck i en flergångsmugg. Den kommer ofta med en pantkostnad, till exempel 20 kronor hos Max, som man får tillbaka när man lämnar tillbaka muggen.

Dessutom är omslaget till hamburgaren och pommesen undantagna eftersom de är gjorda av papper, enligt tidningen.

Sammantaget sköter sig alltså McDonalds och de andra hamburgerkedjorna bättre än andra restauranger.

Överlag verkar take away-lagen ge väldigt liten effekt, och enligt Håll Sverige Rent skulle det nog behöver ett gemensamt system för återanvändbara lådor för att det ska fungera.

– Man kan inte förvänta sig att en konsument anpassar sitt vardagsmönster bara för att köpa kaffe på precis samma kedja varje gång. En dag kanske det är McDonalds och nästa Pressbyrån, säger Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz till tidningen.

Kan få böter

Det har funnits stora förhoppningar om att take away-lagen ska ge effekt, eftersom det inte är hållbart att tillverka lådor av plast för engångsförbrukning.

Sverige har därför satt upp ett djärvt mål.

– I Sverige är målet att förbrukningen av muggar och matlådor som är engångsplastprodukter ska ha minskat med 50 procent från och med år 2026 jämfört med förbrukningen år 2022, uppger Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det målet tycks dock ligga långt borta. Och många tycks ignorera lagen, trots att det kan få konsekvenser.

– Om en verksamhet säljer mat eller dryck i en engångsmugg eller engångsmatlåda och inte erbjuder möjligheten att få mat och dryck serverad i återanvändbara muggar eller matlådor kan verksamheten komma att bli ålagd att betala en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor, upplyser Naturvårdsverket.

Foto: McDonalds resp Spacekid

Text: Redaktionen