SVERIGE: Trots tystnadsplikt – Apoteket har delat enorma mängder kunduppgifter

2022 05 06

På ett apotek i Sverige har personalen tystnadsplikt. De får inte berätta att kunder varit där, eller vad kunder har handlat.

Men en ny granskning avslöjar att det statliga Apoteket har öppnat upp sig för den sociala medie-jätten Facebook.

Uppgifter om vilka receptfria mediciner som kunder har köpt, vad köpen kostade, och information om kunders mejladress och telefonnummer har delats till Facebook, rapporterar SR Ekot.

Så många har påverkats

Apoteket uppskattar att uppemot en miljon kunder och besökare har påverkats.

SR:s granskning visar att ett köp av tre varor på Apotekets nätbutik resulterar i att Apoteket endast under den korta perioden har skickat uppgifter till Facebook 30 gånger.

Unikt id-nummer

I uppgifterna som skickas ingår detaljerade beskrivningar av de köpta varorna.

Den totala köpesumman redovisas också, samt köparens mobilnummer och mejladress.

Varje kund får sedan ett unikt id-nummer där samtlig information sammanställs.

Kommenterar uppgifterna

Apotekets chefjurist Anna Rogmark vill inte kommentera om beslutet att dela uppgifter till Facebook är rätt eller fel. Hon bekräftar att Apoteket kommer att undersöka saken. 

– För mig är det viktigare att det är en gedigen undersökning än att den går fort, säger hon till SR.

Vill göra om och göra rätt

Samtidigt konstaterar hon att granskningen har väckt viktiga frågor och avslöjat tänkbara brister.

– Möjligtvis utifrån att vi haft några svagheter i våra processer. Vi vill göra om och vi vill göra rätt.

Foto: Apoteket

Text: Redaktionen