SVERIGE: Trendbrott gällande öl

2023 07 19

En förändring har skett angående ölkonsumtionen i Sverige.

När sommaren och värmen kommer så är det många som tycker om att njuta av en kall öl i solen.

En undersökning från Novus visar att varannan svensk dricker mer alkohol under sommaren än de gör vanligtvis.

Undersökningen visade även att allt fler noterar inlägg om alkohol på sociala medier.

– Personer som ser vänner posta alkoholromantik tenderar att dricka mer själva, säger Tobias Eriksson som är chefsöverläkare till SVT.

Ny trend

Det har skett ett trendbrott bland Sveriges öldrickare, då allt fler väljer att dricka alkoholfri öl, rapporterar Sveriges Radio.

Det syns i siffror från branschorganisationen Sveriges bryggerier.

– Folk vågar prova många fler sorter och de nästan kräver att, ja men “jag vill också testa något nytt”, även om det är alkoholfritt, säger Mikael Karlsson, delägare av en restaurang utanför Vetlanda.

Har återhämtat sig

Svenska bryggerier framhåller att bryggeriprodukter i stort har återhämtat sig efter ett par tuffa pandemiår.

Totalt ökade försäljningen med 7 procent förra året.

– Bakom ökningen ligger bland annat att samhället har öppnat upp och folk kan gå på krogen igen. Samtidigt slår ökade kostnader och höjda energipriser hårt mot bryggerinäringen vars marginaler krymper rejält.

“Har gjort succé”

Branschorganisationen förklarar även att en siffra som sticker handlar om alkoholfri öl.

Försäljningen av alkoholfri öl ökar, och sedan 2018 säljs mer alkoholfri öl än lättöl.

– Under 2022 var ökningen mer än 6 procent och det ser ut att fortsätta. Den alkoholfria öl som finns på marknaden idag har verkligen gjort succé, framhåller Svenska bryggerier.

– Människor vill kunna få den goda ölsmaken men inte alltid alkohol vilket också är ett positivt tecken ur ett folkhälsoperspektiv. 

Ytterligare trend

En annan trend som Svenska bryggerier märkt av är försäljningen av sockerfri läsk.

Mer än hälften av all läsk som säljs är nu sockerfri.

Foto: Kazuend

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen