SVERIGE: Stora problem för Gotlandsfärjan

2023 04 09

Gotlandsfärjan har inte kunnat lägga till i Nynäshamn.

En av Destination Gotlands färjor skulle lägga till i Nynäshamn klockan kvart i elva på söndagen.

Ett elfel har dock ställt till det ordentligt och har resulterat i förseningar.

Omkring 800 resenärer befinner sig ombord på färjan, rapporterar DN.

– Det arbetas intensivt ombord för att lösa problemet, säger Destination Gotlands vd Marcus Risberg.

Fotbollslag på plats

Bland de resenärer på plats finns det gotländska fotbollslaget P18 som nu riskerar att missa sin säsongspremiär.

Matchen mot Segeltorp var planerad att sätta igång klockan 14 men ser nu ut att ställas in.

– Jag skulle tro att matchen blir inställd och spelas på ett annat datum, säger sportchefen Eric Ericsson, till Hela Gotland.

Irrade omkring

I ungefär två timmar irrade färjan omkring på Östersjön utan någon prognos.

På grund av omständigheterna har Destination Gotland ställt in lunchavgången från Nynäshamn till Visby.

Marcus Risberg tror att ytterligare reparationer kan behövas när färjan väl lagt till.

Modernt trafiksystem

Destination Gotland bedriver ett av Europas mest moderna trafiksystem till sjöss.

Deras flotta består av fyra snabbgående fartyg.

– Under 2019 transporterade vi cirka 1,82 miljoner passagerare, 572 000 personbilar och 838 000 längdmeter gods. Under sommarsäsongen kör vi upp till 21 turer per dygn, förklarar Destination Gotland.

Reducerar miljöpåverkan

Omkring 400 personer är årsanställda vid organisationen och Destination Gotland framhåller sitt arbete inom miljön.

– Destination Gotland har ett miljöledningssystem som är certifierat enligt ISO 14001 och vi arbetar aktivt för att reducera fartygens miljöpåverkan. SF1500-fartygens maskiner har katalytisk avgasrening och drivs med lågsvavligt bränsle.

De förtydligar även att de noterat en ökning av antalet passagerare, och att punktligheten för deras fartyg ligger på 95,8 procent.

Foto: Per-Åke Adolfsson

Text: Redaktionen


Enorm prishöjning i USA – ökar med 377 procent

2025 04 28

Den kinesiska e-handelsplattformen Shein chockhöjer priserna för amerikanska konsumenter. 

Priserna på allt från kläder till köksprodukter höjs för amerikanska kunder, rapporterar Bloomberg.

Enligt en sammanställning från nyhetsbyrån har genomsnittspriserna för de 100 mest sålda skönhets- och hälsoprodukterna ökat med 51 procent.  

Dessutom har priserna mer än fördubblats för flera populära varor – exempelvis har priset på kökshanddukar ökat med hiskeliga 377 procent.

Trumps tullar pekas ut

De kraftiga prisökningarna är en direkt följd av handelskriget mellan USA och Kina. Shein och andra kinesiska e-handelsplattformar har belagts med tullar på 120 procent. 

USA:s president Donald Trump hävdar att inflationen inte kommer att stiga i USA, trots höga importtullar mot omvärlden. På sina sociala medier skriver Trump att ”sjunkande energi- och livsmedelspriser visar att det i praktiken inte finns någon inflation”.

Men Bloombergs nya sammanställning ger en annorlunda bild.

– Sheins prishöjningar är det senaste exemplet på ansträngningar från kinesiska företag för att överföra åtminstone en del av de ökade importkostnaderna på amerikanska konsumenter, skriver nyhetsbyrån.

Läs mer: UPPGIFTER: Trump kan slopa dessa tullar | Ekonomibladet

Finansministern: Inga diskussioner

För närvarande pågår inga samtal om tullarna mellan USA och Kina.

Det uppger den amerikanske finansministern Scott Bessent i en intervju med ABC News.

– Jag hade kontakt med min kinesiska motsvarighet, men det handlade mer om traditionella frågor som finansiell stabilitet och tidiga varningar om den globala ekonomin, säger han till nyhetskanalen.

LÄS MER OM TULLKRIGET HÄR:

Kinesiska fabriker pausar produktion | Ekonomibladet

Japans drag – för att lindra tullsmärtorna | Ekonomibladet

Foto:

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen