SVERIGE: Stor risk för julkaos

2022 10 20

En försenad tågplan från Trafikverket kan slå hårt mot julresenärer.  

I nuläget går det inte att boka tågbiljetter efter den 11 december hos flera av de stora tågbolagen, rapporterar Aftonbladet.

Anledningen är Trafikverkets införande av det nya planeringssystemet MPK. Övergången till det nya systemet ska enligt Trafikverket ”optimera järnvägens totala kapacitet”.

Men övergången har inneburit problem.

Det nya systemet har lett till att årets tågplan är kraftigt försenad, vilket innebär att majoriteten av Sveriges tågföretag inte kunnat planera sina avgångar inför den intensiva julperioden.

Andra helgen i december varje år byts tågplanen vanligtvis ut. Tågplanen innehåller såväl tidtabell för persontåg och godståg som tidplan för banarbeten. 

”Allvarlig påverkan”

– Med mindre än två månader kvar till att tågplan 2023 träder i kraft och kort därpå en av årets mest intensiva trafikhelger på järnvägen ser vi risker för en allvarlig påverkan på järnvägstrafiken i Sverige, framhåller bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen i en skrivelse till Trafikverket.

Branschorganisationen befarar att förseningen kommer att leda till kaos i tågtrafiken.

Risk för totalstopp

Tågföretagen varnar för ett totalstopp från och med den 11 december, då den försenade tågplanen för 2023 träder i kraft.

– Det finns inget utrymme för ytterligare förseningar i tidplanen, eftersom rådande tidplan redan nu innebär ett väsentligt minskat tidsfönster för järnvägsföretagen att anpassa den egna produktionsplaneringen, framhåller Tågföretagen i skrivelsen till Trafikverket.

Organisationen kräver att en fullständig tågplan presenteras snarast, annars kan inte säkerheten garanteras.

– Låt oss från Tågföretagen vara ytterst tydliga med detta: Sveriges tågföretag kommer inte på några villkor att bedriva tågtrafik från och med den 11 december om vi inte är övertygade om att den höga nivån på trafiksäkerhet bibehålls, efter att vi givits tillräckligt utrymme för att fullgöra vår skyldighet att bidra till hanteringen av gemensamma risker, säger Ted Söderholm, vd i statliga godstågsbolaget Green Cargo och styrelseordförande i Tågföretagen, till tidningen Järnvägar.

Foto: S. Sood resp SJ

Text: Redaktionen


Natoländer riskerar kritiskt dygn – Sverige kopplas in

2025 02 08

Imorgon lördag kommer Estland, Lettland och Litauen att bryta sig loss från Ryssland.

De tre baltiska Natomedlemmarna kommer då att kapa ledningarna till det stora ryska elsystemet.

Händelsen har förberetts i över tio år och beskrivs som en ny era då länderna till slut vänder blad från sitt sovjetiska förflutna.

Kritiskt dygn väntar

Men övergången är inte riskfri.

Ett kritiskt dygn kan vänta under mellanperioden när Baltikum inte tillhör något större synkronområde.

Ingenting får då gå fel. Systemet är mycket känsligare och kan kollapsa vid tillräckligt stora störningar.

Av det skälet har Svenska kraftnät och deras kabel NordBalt kopplats in för att säkra upp baltländernas elsystem.

– Alla dessa länkar är likströmsledningar, men NordBalt spelar en mycket viktig roll då den har funktionalitet som kallas aktiv frekvensreglering. Det innebär att den kan hjälpa till att aktivt hålla frekvensen i det baltiska synkronområdet, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska Kraftnät, i ett uttalande.

Sveriges viktigaste bidrag

Den svenska myndigheten har under flera år följt de baltiska ländernas väg fram mot helgens historiska ögonblick.

Sjökabeln NordBalt, som går mellan Nybro i Småland och Klaipéda i Litauen, beskrivs som det viktigaste bidraget från Sverige i de tre ländernas frigörelseprocess.

– Proceduren på lördag inleds med att de baltiska staterna kopplar bort sina växelströmsledningar mot det ryska synkronområdet. Det baltiska elsystemet blir då en egen elektrisk ö, och innan de kan ansluta till det europeiska behöver de göra ett antal tester för att säkerställa att systemet är tillräckligt stabilt, säger Pontus de Maré. 

Ska vara redo på söndag

Frigörelsen från Ryssland är till stor del symbolisk.

De tre nationerna har inte köpt rysk eller belarusisk el sedan maj 2022 och skillnaden för ländernas invånare bör därmed bli marginell.

– Går allt som planerat kopplar man bort sig på lördag morgon, gör testerna och ansluter sig till Kontinentaleuropa tidig eftermiddag på söndagen, säger Pontus de Maré.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Krisbesked för Coop – “läget är alarmerande”

2025 02 07

Coops kris tycks inte veta vägs ände.

Matjätten, som fram till 1990-talet var Nordens största företagsgrupp, går med brakförlust.

Rörelseförlusterna för 2022 och 2023 landade på över 1,4 miljarder kronor och företaget saknar dessutom en permanent vd.

I Coop Syd, där bolaget har omkring 90 butiker, rasar förlusterna som värst, rapporterar Dagens Nyheter.

Och nu slår experterna larm igen.

– Läget är alarmerande efter år av ekonomiska bakslag. Coop Syd har inga muskler kvar trots försäljningen av tolv fastigheter i början av 2023, säger Thomas Ohlén, senior analytiker på Dagligvarunytt, till tidningen.

"Gigantiskt dråpslag"

Coop Syd är Coops tredje största förening. Dess vd Martin Runquist slutade plötsligt i januari efter fem år på posten. Coop själva vill inte kommentera om han avgick eller fick sparken, utan säger att skilsmässan skedde i samförstånd.

Vad som däremot är klart är att krisrubrikerna kring matjätten avlöst varandra under det senaste året.

Strax före jul kunde Dagligvarunytt efter en granskning konstatera att Coops mindre och medelstora butiker förlorat 200 000 kunder på bara ett år.

Över två år handlar det om 400 000 som sagt tack och hej och hittat nya butiker.

Branschtidningen kallade avslöjandet för ett “gigantiskt dråpslag” för Coop.

– Det indikerar att Coop Syd kommer att presentera nya svaga årssiffror när bokslutet väl blir klart, säger Thomas Ohlén till DN.

LÄS MER: Svensk matjätte ger besked – höjer priserna snart

"Måste stoppa blödningen"

Kundtappet är ytterligare en väckarklocka för Coop som alltså redan är hårt pressade.

Coops marknadsandelar har krympt ända sedan 60-talet och inför 2024 drog man ned på kostnader värda 300 miljoner kronor. Bland annat blev 100 personer av med jobbet som en konsekvens.

I somras tvingades kedjan även göra sig av med mängder av butiker i Danmark.

Om trenden inte går att vända kan Coop vara illa ute.

– Coop supermarkets kundstock sjunker snabbt. Kedjan måste få stopp på blödningen, sade Fredrik Bendz, analytiker vid undersökningsföretaget Yougov, till Dagligvarunytt i december.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen