SVERIGE: Miljarderna som räddade tusentals jobb

2022 10 10

Under pandemin gick staten in med ett korttidsstöd för att om möjligt rädda så många jobb som möjligt.

Nu kommer en första utvärdering av stödpengarna:

– Hade vi inte haft stödet hade 40 000 fler saknat arbete i slutet på 2020, framhåller Magnus Gustavsson, analytiker vid Tillväxtanalys, till SR.

Det var i början på covid 19-pandemin som beslutet fattades att snabbt sätta in resurser för att förhindra en trolig större arbetslöshet.

Gick ner i arbetstid men behöll lön

Det var då också som mest effektivt eftersom de företag som fick ta del av stödet kunde låta sina anställda minska arbetstiden, men samtidigt behålla en större del av lönen.

– När vi har en påtaglig ekonomisk uppgång minskar det här stödet rörligheten på arbetsmarknaden, så det finns företag som vill anställa men det blir svårare för dem att hitta den personal de önskar, säger Gustavsson till kanalen.

Runt 75 000 företag erhöll hjälp av korttidsstödet som sammanlagt uppgick till 32 miljarder kronor.

Inte helt problemfritt

Stödet var inte helt problemfritt. SVT:s Uppdrag granskning kunde i ett program i november 2021 konstatera att fuskarna fanns.

–  Vi granskar alla ärenden som kommer in, framhöll Richard Källstrand, avdelningschef för Kvalitet och kontroll på Tillväxtverket, för kanalen.

Och, tillade han:

–  Vi tittar på ansökningar, vi tittar på avstämningar och vi utreder alla tips vi får in.

Runt 3 000 tips om 1 200 fuskande företag kom in till Tillväxtverket. Av dem granskades runt hälften.

De företag som till slut fick beslut om återbetalning när de första kontrollerna hade gjorts, ålades betala tillbaka runt 300 miljoner kronor.

Många fick alltså ovärderlig hjälp, medan somliga tog tillfället i akt när det betalades ut stöd.

Ansvar inför skattebetalarna

– Det finns alltid saker man skulle vilja ha gjort mer. Som skattebetalare vill man hela tiden säkerställa att rätt stöd går till rätt företag. Exakt vad de där tipsen skulle kunna ha lett till är svårt att bedöma, sa Tillväxtverkets presschef Niklas Kjellberg, till kanalen efter granskningen.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen