SVERIGE: Stark trend på Systembolaget
2023 01 08
Siffror från Systembolaget visar att allmänheten efterfrågar en särskild dryckeskategori allt mer.
Inte minst under jul- och nyårshelgerna var trenden mycket tydlig visar statistik från Systembolaget.
Ökning med 22 procent
Det är statistik från Systembolagets butiker i Halmstad, Varberg, Falkenberg, Kungsbacka och övriga Halland som visar på en starkt uppåtgående trend för årets sista månad
– Enligt Systembolagets egna siffror ökade försäljningen av alkoholfritt med 22 procent under december 2022 jämfört med december 2020, rapporterar Sveriges Radio Halland.
Både vin och öl
– Jag tycker det är jättebra. För då kan man ju välja det om man ska köra eller har en tidig morgon.
– Eller bara inte vill dricka – så kan man vara med ändå liksom, säger Oliver som är en av besökarna på systembolaget i Varberg.
Han tycker att Systembolagets alkoholfria sortiment förbättrats på sistone.
– Det är mycket bättre nu än vad det var för bara några år sedan.
– Nu finns det ju mycket mer – både viner och ölsorter – som faktiskt smakar bra mot vad det gjorde innan, säger han till P4 Halland.
Stör ökning i USA
Lyftet för alkoholfria drycker har pågått i flera år och märks även internationellt.
En undersökning av dryckesanalysföretaget IWSR visar att marknadsvärdet för alkoholfritt har ökat kraftigt i USA under 2022.
– Det har passerat 11 miljarder dollar vilket är en ökning från 8 miljarder dollar år 2018, rapporterar tidningen The Drink Business.
Och framtiden ser mycket ljus ut.
– Konsumtionen av alkoholfria alternativ väntas öka med en tredjedel till 2026 enligt ny forskning, uppger tidningen.
Äldre dricker mer
Folkhälsomyndighetens statistik visar att svenska folkets alkoholkonsumtion minskar.
– Sedan 2004 då alkoholkonsumtionen var som högst, 10,6 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre, har den totala alkoholkonsumtionen minskat i Sverige.
– Under 2021 var den 8,67 liter, uppger myndigheten.
Mätningar visar att andelen svenskar 17 till 84 år som intensivkonsumerat alkohol de senaste 30 dagarna har minskat från 31 procent år 2004 till 29 procent år 2021.
Det finns större förändringar sett till olika kategoriers intensivkonsumtion:
- Ökat från 19 till 22 procent bland kvinnor
- Minskat från 43 till 35 procent bland män
- Minskat från 51 till 42 procent bland unga 17-29 år
- Ökat från 6 till 13 procent bland äldre 65-84 år.
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen